Filliers speelt in op Vlaamse 'gin craze' met Copperhead

THINKSTOCK
Dat Vlaanderen massaal overstag gaat voor gin, is al een hele tijd duidelijk. Jeneverstoker Bernard Filliers en West-Vlaams ondernemer Yvan Vindevogel spelen in op de trend en lanceren samen de nieuwe Belgische gin Copperhead. Dat meldt De Tijd.

De gin craze, in Vlaanderen maar ook daarbuiten, lijkt niet te stuiten. Momenteel komt elke week wel een nieuwe gin op de markt, schrijft Manuel Wouters, bekend van kookkanaal Njam en van zijn cocktailbar Sips in Antwerpen, in zijn boek 'It's Gin o'clock'. Volgens hem staat de explosie van het aantal merken niet in verhouding met de bescheiden groei van de markt en zullen veel gins op termijn weer verdwijnen. Al hoeft dat niet meteen dramatische gevolgen te hebben: veel producenten maken hoofdzakelijk whisky of wodka en pikken gewoon hun graantje mee.

Zo ook jeneverstokerij Filliers in Deinze, die al sinds drie jaar een eigen gin op de markt heeft: de Filliers 28 Dry Gin. Dit jaar denkt hij al anderhalf miljoen euro omzet te halen uit ginverkopen, zegt hij aan De Tijd. Behalve zijn eigen gin produceert Filliers ook de Spring Gin van Manuel Wouters. Daar komt nu ook Copperhead bij.

Premiumgin
De nieuwe gin krijgt een richtprijs van 39 euro mee. De markt van de premiumgin groeit het snelst, aldus Filliers. In dat segment van duurdere, kwaliteitsvolle gins is nog ruimte voor nieuwigheden.

Yvan Vindevogel ontwikkelde drie fruit- en kruidenconcentraten die met de gin gemixt kunnen worden. Elk heeft zijn eigen eigenschap: hongerbevorderend, energiestimulerend of activerend voor de spijsvertering.

Sinds Filliers in juli 2012 de eerste Belgische gin op de markt bracht, is het aanbod in ons land al aanzienlijk uitgebreid. Een overzicht:

Bernard Filliers.
BELGA Bernard Filliers.