Facebook bindt in na boycot adverteerders en zal scherper letten op racistische reclames

Mark Zuckerberg.
AFP Mark Zuckerberg.
Facebook zal strenger optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die hangen zelfs verwijdering boven het hoofd als ze afkomstig zijn van politici, zo maakte topman Mark Zuckerberg bekend. Hij reageerde daarmee op een boycot van adverteerders waarbij zich steeds meer bedrijven aansluiten. 

Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme een haatdragende berichten zou doen op zijn sociale netwerken Facebook en Instagram. Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op die netwerken.

Vrijdag besloten Coca-Cola en de Amerikaanse tak van Unilever daartoe. Andere ondernemingen die zich achter de boycot schaarden waren telecombedrijf Verizon, de Amerikaanse tak van autofabrikant Honda en outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face.

“Er is in de wereld geen plaats voor racisme, en ook op sociale netwerken is er geen plaats voor racisme”, zegt CEO van Coca-Cola James Quincey in een mededeling. Zijn bedrijf zal 30 dagen niet meer adverteren op sociale media, Unilever zal dat voor de rest van het jaar niet meer doen.

Vrijheid van meningsuiting

Eerder trad Facebook nog niet op tegen reclames van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen ook een label krijgen dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. 

Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende hij dat het beter was om berichten van politici wel te tonen zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden.

Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen standaard een label krijgen. Dat moet gebruikers doorsturen naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Mario Adams

    En zo zie je maar hoeveel hun befaamde 'eerste amendement' waard is...

  • THE respect Blackmini

    Ik ben onlangs lid geworden en en zag dat de wereld op zijn kop staat van geweld en haat heb er al spijt van want het veranderd de mens precies wel om te Wenen hoe ze het erop laten zetten en verspreiden

  • Henri Troyat

    Ik heb meer schrik van deze kerel dan van Trump.

  • marc van de poel

    Als nu iemand mij kan vertellen, wat facebook eigenlijk is? Dan zal ik ook een advertentie plaatsen, of zo.

  • Christine Laevers

    Dat lijkt allemaal heel goed, maar wat als die megabedrijven in andere handen vallen en er een andere visie op na gaan houden?