Europese Commissie legt AB InBev boete van 200 miljoen euro op

REUTERS
De Europese Commissie heeft biergigant AB InBev een boete van 200 miljoen euro opgelegd voor misbruik van zijn machtspositie op de Belgische biermarkt. De grootste bierbrouwer ter wereld belemmerde goedkopere invoer van zijn Jupiler-bier uit Nederland naar België. Het bedrijf zegt dat het al een provisie van 230 miljoen Amerikaanse dollar (ruim 200 miljoen euro, red.) had aangelegd met het oog op het besluit van de Europese Commissie. 

“De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken”, aldus EU-commissaris van Mededinging Margrethe Vestager. “Pogingen van dominante ondernemingen om de interne markt op te splitsen om zo hoge prijzen te handhaven, zijn verboden. Daarom hebben we AB InBev een boete van 200 miljoen euro opgelegd voor het overtreden van onze antitrustregels.”

Het onderzoek begon in 2016 en de beschuldiging van machtsmisbruik dateert van november 2017. Die is nu hardgemaakt door de Europese Commissie. Anheuser-Busch InBev veranderde de verpakking van een deel van zijn Jupiler-bieren die in Nederland werden geleverd. De brouwer haalde Franstalige informatie van het etiket, zodat de bieren moeilijker in België te verkopen waren. Ook veranderde het bedrijf het ontwerp en de grootte van de blikken bier. Daarnaast gaf het bedrijf alleen kortingen aan de Nederlandse afnemer op voorwaarde dat diens klanten in België daar niet van zouden profiteren.

Met de beslissing van de Europese Commissie is de kous voor AB InBev vermoedelijk nog niet af. Particulieren of ondernemingen die nadeel ondervonden van de praktijken, kunnen nog een schadevergoeding eisen bij een nationale rechtbank.

AB InBev, ook bekend van merken als Stella Artois, Budweiser en Corona, kwam eerder al in het vizier van de Europese Commissie. In 2007 kwam de bierproducent in opspraak omdat er verboden prijsafspraken waren gemaakt met de concurrenten van Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken. 

“Geen alleenstaand geval”

Handelsfederatie Comeos reageert erg tevreden op de boete. “De consument is de winnaar”, aldus Comeos in een eerste reactie. Volgens Comeos is AB InBev zeker niet de enige die dergelijke praktijken toepast. “Het is niet enkel voor bier zo. Ook voor andere internationale merkproducten kunnen Belgische handelaars zich niet bevoorraden in landen waar die producten goedkoper zijn, wat uiteindelijk leidt tot hogere prijzen voor de consument. De volgende Europese Commissie moet ervoor zorgen dat handelaars, net zoals consumenten, in het land van hun keuze kunnen aankopen.”




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daniel Corstjens

    En intussen 2 miljard winst gemaakt!

  • KRISTIAAN VANDERMEERSCH

    En ze doen hetzelfde met alcoholvrij bier. In al onze buurlanden is de prijs van dit bier minstens de helft goedkoper en daardoor dit vergelijkbaar bier van andere merken zelfs tot vier maal goedkoper. Dus profiteren ook de goedkopere warenhuizen mee....

  • henk koop

    Heineken is toch het beste bier, beter dan dat afwasmiddel.

  • Paul Boutsen

    Geen probleem, dan slaan ze de prijs van het bier twee zoveel op, een keer om de boete te betalen, en een keer omdat ze dan niet moeten zeggen dat ze nog meer winst wilden maken. De EU moet toch ook beseffen dat al die regelgeving en boetes steeds weer naar de consument doorgerekend wordt.

  • Willy Devroey

    Dus, als je de mededeling van Europa volledig leest, zijn het de Belgen die de boete betalen via de hogere bierprijs.