EU bereikt akkoord over gelijke arbeidsvoorwaarden vrachtwagenchauffeurs

photo_news
De EU-transportministers hebben in Brussel een akkoord bereikt over maatregelen in de wegvervoerssector die de arbeidsvoorwaarden voor vrachtwagenchauffeurs verbeteren en sociale dumping moeten tegengaan. 

Voor de nieuwe regels in werking treden, moet nu nog een akkoord met het Europees Parlement gevonden worden.  De Oostenrijkse minister van Transport Norbert Hofer zegt dat de levens- en arbeidscondities van twee miljoen chauffeurs in Europa verbeterd worden. Voor gelijk werk op een gelijke locatie zal gelijk loon gelden. Wantoestanden op overvolle snelwegparkings worden weggewerkt.

Oneerlijke concurrentie

Vooral in West-Europa klagen landen al langer dat in de transportsector sociale dumping en oneerlijke concurrentie heersen. België kwam met Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland Italië, Luxemburg, Noorwegen en Zweden overeen om daar samen tegen op te treden.

In het compromis, dat nog moeten worden onderhandeld met het Europees Parlement, geldt voor een buitenlandse transporteur die goederen vervoert in België of een ander EU-land gelijk loon voor gelijk werk. Om oneigenlijk gebruik van de zogenoemde cabotage tegen te gaan komt er een verplichte pauze van vijf dagen tussen dergelijke ritten. Truckers zullen nu nog maximaal vier weken aan een stuk in Europa onderweg mogen zijn. 

Uitrusten in cabine

Slapen in de cabine voor de weekendrust van 45 uur blijft verboden. Transportondernemingen zullen verplicht worden om een overnachting voor hun chauffeurs te betalen. Wel start de Europese Commissie een onderzoek naar de beschikbaarheid van goed beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs in hun truck kunnen uitrusten.

Vanaf 2024 moeten alle internationale vrachtwagens zijn uitgerust met een slimme tachograaf die registreert waar en wanneer een truck de grens is overgegaan en die alle laad- en losbewegingen bijhoudt.

Vakbond

“We halen voorlopig opgelucht adem, maar er is nog geen sprake van een hoerastemming”, reageert ACV-Transcom vanochtend op het akkoord.

De opluchting heeft te maken met een aantal voorstellen die het akkoord niet hebben gehaald. Zo werd er volgens ACV-Transcom overwogen om de wekelijkse rust opnieuw in de cabine te mogen nemen, of om drie weken aan een stuk te werken met maar twee onderbrekingen van 24 uur. Dergelijke voorstellen waren voor de vakbond “onaanvaardbaar” en hebben het dus niet gehaald.

Maar de strijd is nog niet gestreden, voegt de vakbond toe. “We blijven op onze hoede “voor de grote gevaren die soms in kleine hoeken verborgen” zitten. Zo moet er nog een akkoord worden gevonden met het Europees Parlement. Het is ook de vraag in hoeverre de regels controleerbaar zullen zijn. Zullen werkgevers bijvoorbeeld bereid zijn een overnachting voor hun chauffeurs buiten de cabine te betalen?

“De definitieve toets van het akkoord zullen we pakweg over een jaar of anderhalf jaar kunnen maken”, zegt Jan Sannen, de algemeen sectorverantwoordelijke vervoer en logistiek van ACV-Transcom. “We moeten daarvoor waarschijnlijk op een avond of in een weekend een snelwegparking gaan bezoeken om te zien hoeveel chauffeurs daar hun potje staan te koken op een gaspitje.”




27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marco Vosselman

    Zal een Roemeense chauffeur die in Zwitserland rond rijdt dan ook 5000chf moeten krijgen?? Dan zou de Hollander die er rond rijdt dat ook moeten krijgen. Geloof nooit dat dat gaat gebeuren de Roemeen verdient in een maand een heel jaar bij elkaar, geloof dat de politiek weer iets niet snapt

  • Berry Broeders

    Kleven ook nadelen aan. B.v. overnachten in een vies smerig goedkoop hotel ipv slapen in de cabine in je eigen bedje.

  • daan aerts

    word weer pas in na 2020 ergens uitgevoerd , terwijl hebben de transport-firma `s nog tijd genoeg om die mensen uit te buiten en daarna zullen ze wel nieuwe manieren vinden.

  • Dirk Segers

    Gelijk loon voor gelijk werk . En wat met gelijke sociale lasten want daar hoort men niets over !!!

  • Gerry Cle

    Heel goed werk van de EU. Alleen had men dit reeds 10 jaar geleden moeten invoeren. Nu nog een wet die ervoor zorgt dat bedrijven die naar goedkope loon landen verhuizen er financieel niet beter van worden en een wet die ervoor zorgt dat ondernemingen een eerlijke belasting betalen.