Duitse industrie blijft slabakken

Beeld ter illustratie
Shutterstock Beeld ter illustratie
De Duitse industrie is ook in juni zwak blijven presteren. De productie daalde in vergelijking met de voorgaande maand met 1,5 procent, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde officiële statistieken. De terugval was drie keer zo sterk als analisten hadden verwacht.

Tegenover dezelfde maand vorig jaar bedroeg de terugval van de industrie in Duitsland 5,2 procent. Dat is de sterkste daling sinds november 2009, toen de wereld in de ban was van een zware financiële crisis. 

Alleen de bouwsector boekte een kleine plus van 0,3 procent. De uitvoergerichte Duitse industrie lijdt onder de internationale handelsconflicten, de onzekerheid over de brexit en de structurele veranderingen in de auto-industrie.

Economen denken dat de Duitse economie na een goed jaarbegin in het tweede kwartaal niet meer gegroeid is en mogelijk zelfs is gekrompen. Een eerste schatting van de ontwikkeling van de evolutie van het bruto binnenlands product wordt volgende week woensdag gepubliceerd.




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Prijs goedkoopste Model 3 in VS: 30.000 euro, Europa: 56.000 euro. Alle invoerkosten samen: 16.000 euro. Winst: 10.000 euro, voor duurdere modellen zoals Model S uiteraard (veel) meer.

  • Geert Tamsyn

    Raf Peeters, ik heb jaren in de VS verbleven, ik ken daar een beetje de gang van zaken. Bovendien gebeurt die import van “tweedehandse” Tesla’s door professionelen, die kennen de weg wel. ‘t Is niet omdat u gesukkeld hebt, dat iedereen dat moet doen, he.

  • raf peeters

    Geert Tamsyn ,je bent een geweldige fantast ,heb je al eens een voertuig gekocht in de USA en overgebracht als PARTIKULIER naar Europa.Jij denkt als je een Tesla koopt van een jaar en hem invoert hij 15000€ goedkoper is,wel als het zo moest zijn dan kocht iedereen hem rechtstreeks daar ,droom maar verder ,overigens heb al eens rechtstreeks daar een Mustang gekocht en overgebracht,praat niet over iets waar je geen ervaring mee hebt.

  • Geert Tamsyn

    Precies, Raf Peeters, en daarom is het zo lucratief een nieuwe Tesla in de VS te kopen en hem als tweedehands in Europa in te voeren, u hebt het begrepen. Het is onzin zich te blijven vastklampen aan voorbijgestreefde technologie in de hoop arbeidsplaatsen te redden, dat lukt toch niet. Het is veel verstandiger de nieuwe technologie aan te wenden om (een deel van) die arbeidsplaatsen in Europa te houden. Dan hoeven ook al die invoerrechten en taksen niet.

  • raf peeters

    Juist Geert Tamsys,misschien eens begrijpend lezen,de Amerikanen en Chinezen gaan er heus geen 600000 plaatsen bij krijgen erdoor als je al niet de echte reden wil erkennen ,en sorry hè ,als je een Tesla koopt of iets van Chinese productie be-staat uw aankoopprijs uit de helft aan invoerrechten ,marktbeschermingtaks en nog van dat fraais waarbij er nog eens 21% btw wordt geheven,je Tesla van 60000€ is er eentje van 20000€ en al de rest is belasting vriendschap.