Drie golven van automatisering tegen 2035 en 30% van jobs loopt hoog risico

In de transportsector lopen tegen 2035 maar liefst 52 procent banen een hoog risico op automatisering.
Hollandse Hoogte In de transportsector lopen tegen 2035 maar liefst 52 procent banen een hoog risico op automatisering.
Tegen 2035 loopt ongeveer 30 procent van de banen een potentieel hoog automatiseringsrisico. Dat blijkt uit een studie van consultant PwC rond de banen van meer dan 200.000 werknemers in 29 landen, waaronder België.


"Gemiddeld werd in de 29 onderzochte landen het aantal banen met een potentieel hoog automatiseringsrisico aan het begin van de jaren twintig op hooguit 3 procent geschat, maar dit aandeel stijgt tot bijna 20 procent aan het einde van de jaren twintig en ongeveer 30 procent halverwege de jaren 2030", aldus PwC.

Het consultancybedrijf merkt op dat drie automatiseringsgolven eraan komen. De eerste, de algoritmegolf, is al volop aan de gang en betreft "het automatiseren van gestructureerde gegevensanalyses en eenvoudige digitale taken, zoals kredietwaardigheidsbepaling". Deze innovatiegolf kan begin jaren 2020 tot rijpheid komen. 

Drones en robots

De uitbreidingsgolf is ook al aan de gang, maar komt waarschijnlijk later in de jaren 2020 tot rijpheid. De uitbreidingsgolf is gericht op het automatiseren van herhaalbare taken en informatie-uitwisseling en het verder ontwikkelen van drones, magazijnrobots en semi-autonome voertuigen. 

In de derde golf, de autonomiegolf, die halverwege de jaren dertig tot rijpheid kan komen, is artificiële intelligentie (AI) steeds beter in staat om gegevens uit meerdere bronnen te analyseren, beslissingen te nemen en fysieke handelingen te verrichten met weinig of geen menselijke inbreng. "In die fase kunnen bijvoorbeeld volledig autonome bestuurderloze voertuigen op grote schaal hun intrede doen in de economie", aldus PwC.

Onderwijs

In België kan volgens PwC 4 procent van de banen potentieel geautomatiseerd worden tijdens de eerste golf, 18 procent tijdens de tweede golf en 30 procent tijdens de derde golf.

Het geschatte aantal bestaande banen met potentieel hoge automatiseringscijfers halverwege de jaren dertig verschilt sterk per bedrijfstak, van 52 procent voor transport en opslag tot slechts 8 procent voor de onderwijssector.
Hoogopgeleide werknemers met een universitair diploma of hoger lopen gemiddeld veel minder risico dan werknemers met een laag tot gemiddeld opleidingsniveau.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • marcus bastiaensens

    Stel U voor ... Alle politiekers vervangen door een vorm van AI... Iedereen een vrij inkomen betaald door AI. maar wat kan AI aanvangen met 50 miljard nutteloze mensen.

  • Luc Janssens

    Waarom dan nog immigranten toelaten? Als zij al aan het werk zijn, zullen vroeg of laat toch hun werk verliezen. Nog meer doppers. Wie gaat dat allemaal betalen?

  • Erik Snarevlis

    jobs jobs jobs

  • raf peeters

    @Dirk Landuyt,laaggeschoolden hun job verliezen?.Nee in de toekomst gaan ze nog blij zijn met laaggeschoolden,zij zijn die het werk doen tussen haakjes ,de meesten met Bachelor,Master denken dat deze titel er alleen is om te commander-en,maar werken, ,er zijn er ondertussen net iets teveel van.Zie in bepaalde beroepen nog niet een robot zoals zorg een nieuwe pamper omdoen,maar zeg nooit nooit natuurlijk..In veel gevallen maakt de mens zich stilaan overbodig.

  • Gerard Braeckmans

    De mens is zichzelf aan het vervangen.