Ga naar de mobiele website
^ Top

Dispuut dreigt te escaleren: Ryanair schrapt mogelijk ook in november vluchten, topman vlijmscherp voor piloten

Test-Aankoop dient klacht in

Piloten die een blok van vier weken vakantie voor de boeg hebben, zullen mogelijk de boodschap krijgen maar drie weken op te nemen en de vierde week in januari in te plannen.
AFP Piloten die een blok van vier weken vakantie voor de boeg hebben, zullen mogelijk de boodschap krijgen maar drie weken op te nemen en de vierde week in januari in te plannen.
Topman van Ryanair, Michael O'Leary, slaagt er voorlopig niet in om de crisis bij zijn luchtvaartmaatschappij te bezweren. Hij dreigt er zelfs mee vakanties van piloten in te korten en het zou wel eens kunnen dat er ook in november vluchten geschrapt moeten worden, zo geeft Ryanair toe.

O'Leary was vandaag aanwezig op een aandeelhoudersvergadering van de lowcostmaatschappij in Dublin. Piloten die een blok van vier weken vakantie voor de boeg hebben, zullen mogelijk de boodschap krijgen maar drie weken op te nemen en de vierde week in januari in te plannen. Volgens O'Leary heeft hij de toestemming van de piloten daarvoor niet nodig. De maatregel zou nodig zijn om nog meer vluchtannuleringen te voorkomen.

Volgens The Guardian zijn de luchthavens van Dublin, Berlijn en Frankfurt onderbemand. Daarom zou Ryanair de komende weken 125 piloten extra in dienst nemen. Eerder beloofde Ryanair bonussen van 6.000 tot 12.000 euro voor piloten die tien dagen vakantie zouden opgeven. Die bonus zou door een hele reeks piloten afgewezen zijn, omdat zij meer structurele verbeteringen van hun arbeidsvoorwaarden willen.

Met zichzelf bezig

Verder leek O'Leary niet bepaald verzoenende taal te spreken. Sommige piloten zijn volgens hem "enkel met zichzelf bezig" en "vol van eigenbelang". "Eens je opgeleid en getraind bent om het te doen, daag ik eender welke piloot uit mij uit te leggen waarom dit een moeilijke job zou zijn, of hoe ze overwerkt kunnen zijn. Hoe kan iemand die niet meer dan 18 uur per week mag vliegen nu lijden aan oververmoeidheid?", vroeg O'Leary zich volgens The Guardian af.

Hoe kan iemand die niet meer dan 18 uur per week mag vliegen nu lijden aan oververmoeidheid?

Michael O'Leary (topman Ryanair)

"Klanten blijven ondanks chaos boeken"

O'Leary veronschuldigt zich wel nog eens voor de "chaos" ten gevolge van de zowat 2.000 vluchten die zijn maatschappij tot eind oktober schrapt, naar eigen zeggen door fouten bij de vakantieplanning van de piloten.

Hij herhaalde dat het fiasco, dat 315.000 reizigers treft, Ryanair ongeveer 25 miljoen euro zal kosten. Maar de winstprognose verandert niet: over het hele boekjaar - dat loopt tot eind maart 2018 - zou de winst toenemen tot 1,4 à 1,45 miljard euro.

Ondanks de puinhoop blijven klanten gewoon boeken bij de luchtvaartmaatschappij, aldus O'Leary.

Klacht

Test-Aankoop kondigt nog aan een klacht in te dienen bij de economische inspectie omdat Ryanair eist dat klachten en vragen om terugbetaling of compensatie in het Engels worden geformuleerd. "Een illegale praktijk", aldus de consumentenorganisatie na de verzameling van getuigenissen.

"Dit is onaanvaardbaar omdat het heel wat consumenten over heel Europa ontmoedigt", luidt het. "Het is zelfs onrechtmatig omdat het overduidelijk leidt tot een onevenwicht tussen de partijen." Test-Aankoop hoopt dat de klacht Ryanair "zo snel mogelijk op andere gedachten zal brengen".

De organisatie stelde Ryanair maandag al in gebreke en verwacht tegen 25 september een antwoord. Als dat niet voldoet, volgen mogelijk juridische stappen. Die zouden de vorm aannemen van een "class action", een collectieve rechtsvordering.  

Ryanair ligt onder vuur, maar topman Michael O'Leary (midden) kon deze middag tijdens een aandeelhoudersvergadering in Dublin toch nog lachen.
CLODAGH KILCOYNE Ryanair ligt onder vuur, maar topman Michael O'Leary (midden) kon deze middag tijdens een aandeelhoudersvergadering in Dublin toch nog lachen.



9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Philippe Huys

    Beste Sarah. Als je niet weet waarover je praat zwijg je beter. Een opleiding piloot kost 125.000 eur. In Europa bijna geen werk dus noodgedwongen bij Ryanair beginnen aan 28.000 eur per jaar om vlieguren te verzamelen. En geen sociale bescherming. En geen normaal huisleven.

  • Don Martin

    Test aankoop gaat een klacht indienen omdat je in het engels moet reclameren bij een engels bedrijf. Dat is ilegaal in een land waar je in het vlaams iets vraagt en dat in het frans antwoord krijgt!!!????

  • Freddy Van Hulst

    Vlieg al zo lang met hen. NOOIT problemen.

  • Amonski

    Vlieguren dat zijn niet de uren ervoor, erna wachten op de tarmac, administratie,.... die doen echt wel meer dan 18 uur

  • Jules Verne

    Belachelijk van Ryanair. Het loopt daar structureel serieus fout. Er is volgens mij ook een ander verhaal aan werknemers zijde. Maximale winsten voor aandeelhouders, minimale lonen. De citroen wordt uitgeknepen tot de laatste druppel, dan moet dat vroeg of laat crashen

Meld een bug