Defecte scanner nekt controle Antwerpse haven

BELGA
De cargoscanner van Linkeroever die speurt naar illegale middelen is sinds vorige maand defect. En die op Rechteroever bevindt zich volgens de vakbonden in erbarmelijke staat. Sinds het uitvallen van de scanner daalde het aantal vastgestelde overtredingen met de helft. Dat berichten De Standaard en Het Nieuwsblad. Volgens Alfaport, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, herneemt de reguliere controle het best zo snel mogelijk.

"Met z'n allen staan we achter het idee dat de juiste controles in de haven moeten gebeuren", zegt Vanfraechem, "mits de juiste risico-analyses om bepaalde containers te selecteren. De controles gebeuren het best ook met zo min mogelijk hinder voor de logistieke keten."

Volgens Vanfraechem waren er na het uitvallen van de vaste scanner op Linkeroever problemen. "Op het moment dat een container wordt geselecteerd, moet je je aanbieden voor effectieve scanning. Als de scanner dan plots niet werkt, is het niet duidelijk of de container is vrijgegeven of niet", stelt hij. "Maar intussen zijn er tijdelijke procedures uitgewerkt. Op Linkeroever staat er intussen ook een grotere, mobiele scanner, waardoor de scanning opnieuw vlotter gebeurt."

Drugs- en sigarettensmokkel

De scheepvaartpolitie en de douane speuren in de Antwerpse haven dagelijks naar drugs- en sigarettensmokkel, illegale migratie en verkeerde aangifte van goederen. Een titanenwerk, want jaarlijks gaan er meer dan vijf miljoen containers via de Antwerpse haven ons land in of uit.

Op basis van een risicoanalyse worden er elke dag enkele containers aan de kant gehaald voor een grondige inspectie. Het belangrijkste hulpmiddel dat de douane daarvoor gebruikt, is de cargoscanner die in negen minuten de volledige lading in beeld brengt.

Op 19 januari raakte een van hun twee vaste scanners, die in Kallo, defect door waterschade. "Sindsdien is er veel minder controle op in- en uitgaande containers in de Antwerpse haven", zegt William De Wit van ACV Openbare Diensten.