Exclusief voor abonnees

De Duitse winnaars van de coronacrisis: HelloFresh en Zalando

HelloFresh is een van de grote winnaars van de coronacrisis.
ANP HelloFresh is een van de grote winnaars van de coronacrisis.
De Duitse bedrijven HelloFresh, de leverancier van maaltijdboxen aan huis, en online kledinggigant Zalando behoren tot de grote winnaars van de coronacrisis. Ook nu de economie steeds meer heropent en mensen weer op straat komen, blijven de bestellingen binnenstromen. Beide aandelen zitten in de buurt van een recordkoers.

Hello Fresh

De lockdown zorgde ervoor dat HelloFresh in het tweede kwartaal een recordomzet van 972,1 miljoen euro kon boeken. Dat was een toename met 123 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei van de inkomsten lag daarmee zelfs iets hoger dan de toename van het aantal afgeleverde boxen, dat op 103 procent uitkwam. Tussen begin april en eind juni verdubbelde het aantal maaltijden tot 18,1 miljoen stuks.

In de periode van de lockdown kwamen heel wat mensen niet op straat, zelfs niet om essentiële inkopen van voeding te doen. Bovendien bleven de meeste restaurants verplicht gesloten. Velen besloten dan ook zelf te koken en lieten daarvoor een maaltijdbox leveren.

Voor heel wat consumenten was het een eerste kennismaking met aan huis geleverde dozen met ingrediënten en een bijhorende fiche om een maaltijd te bereiden. Het actieve klantenbestand van HelloFresh breidde het voorbije kwartaal wereldwijd met 74 procent uit tot 4,18 miljoen gezinnen.

HLN

Aanhoudende trend

HelloFresh verwacht dat de trend aanhoudt. Voor het hele jaar rekent het op een omzetgroei met 75 à 95 procent. Begin dit jaar ging het nog uit van een vooruitgang van 22 à 27 procent. Midden juli werd de vork verhoogd naar 55 à 70 procent. Maar nauwelijks een maand later is ook die prognose dus eveneens achterhaald.

Ook financieel was het tweede kwartaal een uitschieter. De bedrijfskasstroom dikte aan tot een record van 153,6 miljoen euro. Niet alleen de gestegen omzet zorgde daarvoor, ook de winstgevendheid nam toe. De winstmarge steeg het voorbije jaar van 4,2 naar 15,8 procent.

Zalando 

De omzet van de Duitse online modewinkel Zalando steeg tijdens het tweede kwartaal met 27,4 procent tot iets meer dan 2 miljard euro. Door de sluiting van de klassieke modewinkels richtten nog meer mensen zich tot online verkopers.

Voor het hele jaar gaat het concern nog steeds uit van een toename van de verkopen met 15 à 20 procent.

Net als bij HelloFresh maakten heel wat mensen tijdens de lockdown voor het eerst kennis met Zalando. Het aantal actieve klanten steeg met 20,4 procent tot 34,1 miljoen.

180 nieuwe merken

Die toegenomen klantenbasis was niet alleen goed voor de eigen verkoop van de Duitse keten, ze profileert zich ook steeds meer als een handelsplatform waarop ook derden hun waren kunnen slijten. Tijdens de lockdown sloten zich maar liefst 180 nieuwe merken bij het partnerprogramma aan. De nettowinst dikte tijdens het voorbije kwartaal aan van 45,5 naar 122,6 miljoen euro. De toename van de omzet werd nog versterkt door oplopende winstmarges.

Lees ook: Winkelen blijft duurder, en het is onze eigen schuld: prijzen zitten nog lang niet op pre-coronaniveau (+)




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Kelchtermans

    Hello Fresh is inderdaad handig wanneer je zo weinig mogelijk buiten wil of mag komen en de hele dag moet werken. Je hebt veel keuze uit verschillende gerechten, je moet de deur niet uit, je eet eens iets anders dan anders en je hebt de recepten en ingrediëntenlijst om later nog een keer zelf te maken. Niet om elke week te doen, maar voor af en toe een keertje is het ideaal.

  • johny vanderlinden

    Zalando is winnaar omdat je alles gratis mag terugsturen als je het beu bent of een showke mee verkocht hebt.