Dalende bierverkoop geeft doorslag in resultaten van AB Inbev

Het hoofdkwartier van AB Inbev in Leuven.
REUTERS Het hoofdkwartier van AB Inbev in Leuven.
AB InBev heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar minder bier verkocht. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten van de Belgisch-Braziliaanse bierreus. In het tweede kwartaal zette de brouwer nog “het beste resultaat inzake volumeprestaties in meer dan vijf jaar” neer.

Tijdens het afgelopen kwartaal namen de volumes met 0,5 procent af, terwijl analisten juist hadden gerekend op een stijging met 0,8 procent. Het volume eigen bieren daalde met 0,9 procent. “De sterke groei op markten zoals Mexico, Zuid-Afrika en Colombia werd meer dan tenietgedaan door een daling in China en de VS”, zegt de brouwer. Het volume niet-bieren kende een stijging van 4 procent.

In de VS voelt AB InBev vooral de concurrentie van “hard seltzers”, alcoholische drankjes met fruitsmaak. In die categorie is de drankenproduct “onvoldoende vertegenwoordigd”, klinkt het. “We zijn druk bezig met de uitbreiding en verbetering van onze ‘hard seltzer’-portefeuille.” Zo zal AB InBev een “Bud Light Seltzer” lanceren. Op de Chinese markt ondervindt de groep onder meer “mindere resultaten in het nachtleven”.

De resultaten van het derde kwartaal staan in schril contrast met die van het voorgaande. Toen kwamen de totale volumes 2,1 procent hoger uit, waarbij het volume eigen bieren met 2,2 procent steeg en het volume niet-bieren een stijging van 1,8 procent kende.

Verwachtingen

De dalende bierverkoop heeft ook zijn doorslag in de resultaten van AB InBev. De brouwer zette een omzet van 13,17 miljard dollar in de boeken. Het gaat om een stijging van slechts 2,7 procent, terwijl analisten uitgingen van een forsere toename met 4,7 procent. De operationele kasstroom (ebitda) bleef stabiel op 5,29 miljard dollar, terwijl analisten een stijging met 3 procent verwachtten.

Voor 2019 stelt AB InBev zijn eigen verwachtingen bij, van een sterke ebitda-groei naar een “gematigde ebitda-groei”. Het bedrijf vermoedt dat de zwakke trend van het derde kwartaal zich ook in het vierde kwartaal zal doorzetten.

Bij opening van de beurs in Brussel verloor het aandeel van AB InBev vanochtend meteen ruim 10 procent.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • james vroman

    gewoon bier verbieden ...is alleen maar ellende..

  • Rudy Van Daele

    allee we mogen ons weer aan een duurder pintje verwachten, de winst moet op peil gehouden worden nietwaar

  • Luc Holvoet

    Dat is niet moeilijk, ze moeten hun bieren nog duurder maken. In mijn stamcafé altijd maar minder en minder volk. Het valt echt op.

  • dirk verschoore

    maak het allemaal nog maar duurder, dan haken er nog meer bierdrinkers af

  • Mario Tersago

    ABInbev doet alles voor winst, punt. Zeker als men bijgevolg structureel prijzen blijft verhogen en hoog blijft houden, gaat de consument enkel kopen bij promoties of acties, daarbuiten niet. Waarom? Omdat menig burger op den duur, ook wel aanvoelt dat men de prijs kunstmatig hoog houdt en dat België, heus wel andere alternatieven heeft, dan ABInbev bier.. Voer een menselijker beleid, waarbij de consument de 'normale prijs' betaalt en niet uitsluitend met een 2de aan halve prijs actie bv..