Coca-Cola stopt #MakeItHappy: Twitteraccount overspoeld met quotes uit 'Mein Kampf'

REUTERS
Met haar Twittercampagne #MakeItHappy wou Coca-Cola van het internet een "happy place" maken, maar dat draaide anders uit toen Gawker zich ermee moeide. Door toedoen van het Amerikaanse mediabedrijf werd de Twitterfeed van Coca-Cola overspoeld met hele frasen uit 'Mein Kampf' van Hitler. De frisdrankgigant zag zich genoodzaakt de campagne offline te halen.

Coca-Cola stelde de #MakeItHappy-campagne tijdens de Super Bowl voor in een reclamespot. Iedereen werd uitgenodigd negatieve tweets te beantwoorden met de hashtag #MakeItHappy. Een algoritme zette de tweet dan automatisch om in een vrolijke foto. En zo kwam de feed van Coca-Cola vol te staan met schattige puppy's en palmbomen met een zonnebril.

In een persbericht zei Coca-Cola dat het de bedoeling was "de indringende negativiteit aan te pakken die sociale media vervuilt'. Maar de Amerikaanse blog Gawker zag het anders. Het bedrijf creëerde zijn eigen Twitterbot, @MeinCoke, die zinnen uit 'Mein Kampf' tweette en linkte aan de #MakeItHappy-hashtag zodat de Coca-Colabot ze zou omzetten in foto's.

Twitter/Coca-Cola

Haat verspreiden

Het resultaat was dat de Twitterfeed van Coca-Cola dinsdagochtend urenlang volliep met quotes van Adolf Hitler, al was het in de vorm van een lachende banaan of een drummende kat.

Nadat de woorden 'My father was a civil servant who fulfilled his duty very conscientiously' werden omgezet in een piratenschip, verschenen er plots geen nieuwe berichten meer. Intussen is de campagne volledig stopgezet.

"De boodschap van  #MakeItHappy was eenvoudig: het internet is wat we er zelf van maken en we hoopten mensen te inspireren er een blije plek van te maken", liet een woordvoerder van Coca-Cola weten aan AdWeek. "Het is jammer dat Gawker de campagne beïnvloedde en er iets van maakte wat het niet was. Het bouwen van een bot om haat te verspreiden via onze campagne, is een perfect voorbeeld van de negativiteit die we net wilden aanpakken."

Een van de quotes uit 'Mein Kampf' werd omgezet in een drummende kat.
Twitter/Coca-Cola Een van de quotes uit 'Mein Kampf' werd omgezet in een drummende kat.

Costolo

Coca-Cola is niet het enige bedrijf dat de negativiteit op internet aanklaagt. CEO Dick Costolo van Twitter schreef gisteren nog in een interne memo aan zijn personeel dat hij zich schaamt over het falen van het bedrijf om het hoofd te bieden aan online trollen.