Christelijke en liberale vakbond verwerpen sociaal akkoord bij luchtverkeersleider skeyes

photo_news
Bij de luchtverkeersleiders van skeyes is een sociaal akkoord bereikt met de vakbonden. Dat zegt althans de directie. ACV-Transcom, de grootste vakbond bij skeyes, staat echter niet achter het akkoord, klinkt het bij secretaris Kurt Callaerts. Ook de liberale VSOA verwerpt het akkoord. De voorstellen die op tafel lagen lossen de problemen van de werkdruk en de werk-privébalans niet op, zeggen beide vakbonden.

Bij luchtverkeersleider skeyes startte om 9 uur een vergadering van het paritair comité. Directie en vakbonden probeerden er opnieuw een uitweg te vinden uit de impasse waarin het sociaal conflict zich nu al wekenlang bevindt en waardoor het vliegverkeer van en naar de Belgische luchthavens regelmatig wordt verstoord. Een aantal luchtverkeersleiders loste gisteren al een schot voor de boeg door de voorliggende directievoorstellen in een open brief als onvoldoende te bestempelen.

Toch kon er in het paritair comité een tweederdemeerderheid gevonden worden voor een sociaal akkoord, zegt skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene. De zes vertegenwoordigers van het bedrijf en de twee vertegenwoordigers van de socialistische vakbond ACOD keurden de voorstellen goed. Maar de vakbonden ACV-Transcom (drie vertegenwoordigers) en VSOA (één zitje in paritair comité) konden zich niet in het akkoord vinden.

Het is nog niet duidelijk hoe het nu verder moet. “We gaan ervan uit dat iedereen het bereikte akkoord respecteert”, stelt Dehaene. 

BELGA

“Geen garanties”

De vakbonden willen nu eerst hun achterban consulteren. “Er zijn veel te veel zaken die niet zijn uitgewerkt of onduidelijk zijn, en dit in toch een erg veiligheidskritische omgeving”, vat ACV-Transcom samen in een persbericht. “Er zijn geen garanties naar afdoende rust en recuperatie. Er wordt geen rekening gehouden met een degelijk work-lifebalans. Enkel de continuïteit is prioriteit, ten koste van veiligheid van werknemers en het vliegverkeer. (...) ACV-Transcom roept zijn leden op om de kalmte te bewaren en het syndicaal comité toe te laten volgende week de situatie te kunnen evalueren.”

Eenzelfde geluid bij Lennert Mervilde van VSOA. “Er is geen oplossing voor de werkdruk of de balans tussen werk en privéleven”, zegt de vakbondsman. “We denken ook dat er niet genoeg garanties zijn dat de tekorten voldoende worden aangepakt om beperkingen of sluitingen van het luchtruim te kunnen vermijden.”

Wat houdt het akkoord in?

Het akkoord regelt volgens de directie van skeyes onder meer de werkzaamheden en de nachtdiensten binnen Canac (het luchtverkeersleidingscentrum in Steenokkerzeel) en op de verkeerstorens van de luchthavens. “Het komt enerzijds tegemoet aan de verzuchtingen die binnen die units leefden inzake organisatie van de werkzaamheden en zorgt er anderzijds voor dat mechanismen worden ingesteld om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren”, klinkt het in een persbericht.

Enkele maatregelen die volgens de directie in het akoord staan: een arbeidsduurvermindering voor luchtverkeersleiders die een minimumaantal nachten presteren per jaar (van 35 uur naar 32 uur in Canac en de toren van Brussels Airport, en naar 30 uur in Luik); inkorting van de nachtdiensten van 10 naar 8 uur; invoering van een systeem van tijdsregistratie; en stand-byregeling voor nachten.

“De werkorganisatie die in het huidige akkoord vervat zit, zorgt voor een evenwichtige verdeling van het werk onder alle betrokken luchtverkeersleiders. Zij worden ingezet naargelang van het volume luchtverkeer op elk moment van de week, waar er nu altijd van een maximale bezetting wordt uitgegaan”, stelt de directie.

Een aantal maatregelen moet nog meer concreet worden uitgewerkt. 




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PETER PERMENTIER

    Ik zou zeggen doe zo voort , dan wordt het nog still boven Brussel en de rand , dan zijn er 1.000.000 miljioen mensen blij en gelukkig en ook geen CO2 uitstoot meer, moet er nog zand zijn..volhouden mensem, volhouden, wij kunnen toch via schiphol of charly de gaule de wereld rond.

  • Willy Van Craen

    Gewoon ontslaan en vervangen door militairen die ook hiervoor moeten vergoed worden maar niet zoals nu bovenaards.

  • Paul Boutsen

    Tja als je het in de handen van de vakbonden geeft, dan is het om zeep. Zaventem wordt al meer en meer gemeden internationaal wegens te onstabiel. Miljoenen vakantiegangers gepest, economische inkomsten voor het land verloren, en allemaal om hun eigen grote gelijk! Als er een begrotingstekort is, kun je die voor 90% op conto van de vakbonden schrijven.

  • Jo Hendrik

    Laat ze maar doen, We zijn snel in Eindhoven of Dusseldorf, en service is er ook beter

  • Paul Philippaerts

    Zouden we niet beter dat vliegveld sluiten. Geen geluidshinder meer. Zoveel ruimte waar wat groen op kunnen planten. Oh pardon dat de belgische bouw weer volledig dicht kan bouwen. Alle brusselaars moeten dan wel naar Charleroi om nog eens een vliegtuig te zien. Maar dat hebben ze er graag voor over. Geweldig voor die mensen die hun schamele 21 dagen verlof tot ergernis zien verworden.