Brussels Airport vreest verlies van 400 jobs door stopzetting trafiekrechten

Minister van Mobiliteit Galant zou zich 'gecapituleerd' hebben voor het lobbywerk van Liège Airport

Een toestel van Ethiopian Airlines in Addis Abeba, de thuishaven van de maatschappij.
REUTERS Een toestel van Ethiopian Airlines in Addis Abeba, de thuishaven van de maatschappij.
Brussels Airport riskeert 50.000 ton vracht en 400 jobs kwijt te spelen. Dit door een vreemde twist tussen de luchthaven en Liège Airport, die zich momenteel op politiek vlak aan het beslechten is. Onder meer minister van Mobiliteit Jacqueline Galant zou daarin de kant van Luik gekozen hebben, en vandaag een voorstel doen om alle cargovluchten van Ethiopian Airlines van Brussel naar Luik te verhuizen. Dat schrijft Le Soir.

Volgens Le Soir zou minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in de twist tussen Liège Airport en Zaventem om de trafiekrechten op de cargovluchten van Ethiopian Airlines de kant van die eerste gekozen hebben. Ze zou zich daarbij hebben laten beïnvloeden door het lobbywerk dat de Luikse luchthaven voerde via verschillende Luikse en Brusselse MR-leden. Zelfs premier Charles Michel zelf, zou daarbij een duit in het zakje hebben gedaan.

Le Soir schrijft zelf dat minister Galant in dit dossier "moest capituleren" en citeert de voorzitster van de Senaat, Christine Defraigne (MR) uit Luik, dat ze dit doet onder druk van een "onuitgegeven front van Brusselse en Luikse liberalen".

De federale regering moet de beslissing evenwel nog nemen, maar het voorstel van de minister zal in de lijn liggen van wat binnen de partij, de MR van Galant en de premier, beslist is, zo schrijft Le Soir.

Alarmbel

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, trekt dan ook aan de alarmbel. "Onze luchthaven dreigt op die manier op jaarbasis 50.000 ton vracht - ruim een tiende van het cargovolume in Zaventem - te verliezen", zegt hij aan De Tijd. Daardoor zouden ook een 400-tal jobs de baan moeten ruimen. Arnaud geeft aan erg verbaasd te zijn over de keuze die minister Galant in de kwestie maakt, want, zo klinkt het: "Als de Waalse luchthaven haar zin krijgt van de regering, dan verhuist die tewerkstelling en die trafiek niet naar Wallonië, maar wel naar Nederland." 

Ook werkgeversorganisatie Voka maakt zich ernstige zorgen om de voortgang van het dossier. Zij vrezen dat wanneer de cargovluchten verdwijnen er mogelijk zelfs nog meer jobs op het spel staan dan 400.
"Als de vluchten niet vanuit Zaventem vertrekken, zal het Nederland of Duitsland zijn", klinkt het. 

De inzet van de oorlog tussen Liège Airport en Zaventem zijn zes wekelijkse vluchten die Ethiopian Airlines op dit moment uitvoert vanuit Brussels Airport naar Dubai, Hongkong en Shanghai voor de expediteur van DHL.

Een toestel van Ethiopian Airlines op Brussels Airport.
BELGA Een toestel van Ethiopian Airlines op Brussels Airport.

Nederland

Tot voor de zomer was er geen dispuut, omdat toen alle vrachten naar die bestemmingen vanuit Zaventem nog langs de thuishaven van Ethiopian Airlines in Addis Abeba moesten passeren. Toen de luchtvaartmaatschappij van de overheid echter de toestemming kreeg om rechtstreeks te vliegen, kwam het verkeer in het vaarwater van concurrent TNT terecht. De routes die het DHL-vrachtverkeer van Ethiopian nu volgt, vallen immers samen met de meest lucratieve routes van TNT Airways. En laat die laatste nu net de belangrijkste klant van Liège Airport zijn. Luik beweert dan ook dat wanneer de vluchten van Ethiopian op deze manier verdergezet worden, dat het voortbestaan van hun maatschappij bedreigt en hen 450 jobs kan kosten. 

Volgens Feist is voor die ongerustheid echter helemaal geen reden. Voor dit jaar verscheepte DHL zijn vracht voor Nederland en een deel van Duitsland immers via Schiphol. Door DHL ervan te overtuigen dat voortaan via Zaventem te doen, snoepte Brussels Airport dus helemaal geen trafiek van Luik af, maar wel van Amsterdam. Als de overheid de charterrechten voor het vrachtverkeer via Zaventem op het einde van deze maand niet verlengt, verhuist dat verkeer dan ook niet naar Luik, maar wel terug naar Nederland.

Als de minister de trafiekrechten niet verlengt, gaat de tewerkstelling niet naar Wallonië, maar naar Nederland'

Arnaud Feist, CEO Brussels Airport