Brussels Airlines schrapt 20-tal Europese vluchten per dag door coronavirus

Corona kost Europese luchtvaartbedrijven miljarden aan omzet

(Archieffoto)
Photo News (Archieffoto)
Brussels Airlines vermindert als gevolg van het coronavirus het vluchtaanbod in Europa tussen 8 en 28 maart met 23 procent. Gemiddeld zal een twintigtal vluchten per dag worden geannuleerd. Covid-19 raakt de Europese luchtvaartsector hard. Dit jaar lijdt de sector tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro) verlies als gevolg van de virusuitbraak. Wereldwijd wordt de omzetschade geraamd op 63 tot 113 miljard dollar of zo’n 56 tot 101 miljard euro.

Eerder had Brussels Airlines al in het vluchtaanbod van en naar Italië geknipt met 30 procent. Die maatregel wordt nu uitgebreid. “Aangezien de lage vraag naar vliegtuigtickets in Italië en in heel Europa aanhoudt, is Brussels Airlines genoodzaakt haar maatregelen uit te breiden en haar vluchtaanbod verder te reduceren”, klinkt het in een mededeling. Concreet worden bijkomende vluchten van en naar Italië en de rest van het Europees netwerk geannuleerd.

Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten

In totaal gaat het om een vermindering van 23 procent van het Europese vluchtaanbod tussen 8 en 28 maart. Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, worden gecontacteerd en omgeboekt op andere beschikbare vluchten. Indien ze niet meer wensen te reizen, kunnen ze ervoor kiezen om het volledige bedrag terug te krijgen, meldt Brussels Airlines.

De luchtvaartmaatschappij heeft volgens een woordvoerster maandag een aanvraag ingediend om gebruik te kunnen maken van het systeem van tijdelijke werkloosheid, voor zowel grond- als boordpersoneel.

REUTERS

Verschillende luchtvaartbedrijven hebben al noodmaatregelen getroffen door het nieuwe coronavirus. Vooral vluchten van en naar China worden momenteel door Covid-19 hard geraakt, maar de epidemie en daarmee de problemen verspreiden zich ook in rap tempo naar andere regio’s.

LEES OOK. Geert Noels: “Maatregelen tegen coronavirus schadelijker dan virus zelf”

Meerdere scenario’s

Tijdens een bijeenkomst in Singapore heeft de internationale brancheorganisatie IATA donderdag een aantal scenario’s geschetst met betrekking tot mogelijke marktverstoringen.

In het gunstigste geval zou de verspreiding van het virus relatief snel kunnen worden ingedamd. De vraag naar tickets zou in dit geval met zo’n 11 procent zakken, wat zal resulteren in een impact op de omzet van 63 miljard dollar (56 miljard euro). Een derde daarvan komt op rekening van China, waar de omzet bijna een kwart lager zal zijn.

De klap voor Italië is met een geraamde omzetdaling van 24 procent, in dezelfde orde van grootte. In Europa, exclusief de grote economieën Duitsland, Frankrijk en Italië, zal de omzet van de luchtvaartsector 7 procent dalen.

Kwart minder passagiers

In een tweede scenario wordt uitgegaan van een uitgebreide verspreiding van het virus in alle markten waar momenteel minstens tien besmette gevallen bekend zijn. In dat geval zal de passagiersstroom in Europa ook bijna een kwart zakken. Dat gaat dan om Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

In Azië is de impact vergelijkbaar, aangezien daar nu al sprake is van grote verstoringen. In Noord-Amerika zadelt het virus de maatschappijen in het zwartste scenario op met een omzetverlies van dik 21 miljard dollar (19 miljard euro), aldus IATA. Alles bij elkaar zakt de omzet wereldwijd naar schatting met 113 miljard dollar (101 miljard euro) in.  In Europa gaat het om een verlies tot bijna 44 miljard dollar (39 miljard euro).

IATA-baas Alexandre de Juniac in Qatar, vorige maand.
REUTERS IATA-baas Alexandre de Juniac in Qatar, vorige maand.

Noodmaatregelen bij maatschappijen

IATA-baas Alexandre de Juniac benadrukt dat veel luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit verminderen en noodmaatregelen treffen om de kosten te verlagen. Zoals Brussels Airlines nu ook heeft beslist. De dalende olieprijs, die sinds begin dit jaar al 13 dollar (11,6 euro) per vat goedkoper is, betekent wel een verlichting van de kerosinefactuur. Maar voor luchtvaartmaatschappijen die zich via hedging ingedekt hebben tegen een stijgende olieprijs, blijft de impact bepekt.

IATA spreekt over “een bijna ongezien effect” van het coronavirus en roept de overheden op om met steunmaatregelen over de brug te komen. KLM, Lufthansa en EasyJet hebben reeds een vacaturestop ingesteld, niet-noodzakelijke investeringen uitgesteld en medewerkers gevraagd om vakantiedagen op te nemen.

Meerdere maatschappijen hebben daarnaast het mes gezet in vluchten naar Italië, nu er nauwelijks nog reizen worden geboekt naar het Zuid-Europese land. Onder andere KLM en United Airlines proberen klanten te verleiden om alsnog te boeken door omboekingskosten kwijt te schelden en de ticketprijzen te verlagen.

Op de luchthaven van Milaan worden reizigers gecheckt in de strijd tegen de verspreiding van Covid-19.
Photo News Op de luchthaven van Milaan worden reizigers gecheckt in de strijd tegen de verspreiding van Covid-19.



14 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Van Reusel

    44 miljard euro verlies? Dat is wel heel snel berekend.

  • Serge Aernoudt

    Niet erg, zitten toch al lang over onze overconsumptie. Corona is een goed middel om het klimaat te laten herstellen.

  • johanneke li

    de milieudoelstellingen gaan we dan toch nog kunnen halen, met al die afgeschafte vluchten!

  • DAVID VAN LAER

    Hier gaan we weer binnenkort massale staatssteun voor de sector zeker op de rug van de belastingbetalers net als bij de banken.

  • Patrick Marinus

    Een luchtvaartmaatschappij is een bedrijf zoals alle anderen. Als een plaatselijke kmo verlies lijdt door het virus kan hij/zij ook nergens aankloppen voor hulp. Ze gaan ons toch niet vertellen dat wij die luchtvaartmaatschappijen moeten gaan steunen zeker?