Bpost neemt Amerikaanse pakjesbedrijf Radial over

anp
Postbedrijf bpost trekt op overnamepad in de Verenigde Staten. Het neemt er het pakjesbedrijf Radial volledig over voor 820 miljoen dollar (ongeveer 700 miljoen euro). "Deze transactie laat toe om onze ambities in e-commerce te versnellen", dixit bpost-CEO Koen Van Gerven.

Radial, gevestigd in de oostelijke staat Pennsylvania, stelt 6.700 mensen tewerk (uitgedrukt in voltijdse equivalenten). Bpost telt 820 miljoen dollar (ongeveer 700 miljoen euro) neer voor het bedrijf actief in de e-commerce. Radial is zelf geen webwinkel, maar is voor bedrijven die klant zijn actief in de volledige keten van e-commerce.

In de eigen distributiecentra zet Radial de zendingen naar de consument klaar en daarbij levert het de diensten rond onder meer de betaling, belastingen, transportbeheer en ook de retourzendingen aan. Ook verzorgt Radial de klantendienst met een eigen callcenter. Klanten in de VS zijn bijvoorbeeld Adidas, Levi's, Estee Lauder, Ralph Lauren en Godiva. Kortweg komt Radial in het spel zodra een klant een bestelling plaats. Wat het bedrijf niet doet, is de 'front office' van een webwinkel en het transport naar de eigen distributiecentra en het eindtransport naar de klant.

Het bedrijf verwerkte vorig jaar in zijn 24 distributiecentra meer dan 306 miljoen pakjes en verwacht dit jaar een omzet van circa 1 miljard dollar.

Bpost: "Grote sprong voorwaarts"

De overname, die vermoedelijk in het laatste kwartaal van dit jaar rond zal zijn, "versnelt de expansie van de logistieke dienstverlening voor e-commerce" van bpost, zo staat in een persbericht. "Deze overname betekent een grote sprong voorwaarts voor bpost en is van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd", wordt bpost-topman Koen Van Gerven geciteerd. 

"We waren al langer bezig die wereld te verkennen, onder meer in Nederland, de VS en Canada. Daaruit hebben we geleerd dat schaal belangrijk is en dat we nog een aantal competenties nodig hadden. Radial levert ons beide."

Deze overname is van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd

Koen Van Gerven

PostNL

Bpost heeft sinds de mislukte overname van het Nederlandse PostNL verschillende overnamevoorstellen gekregen. Een van de dossiers was dat van het Amerikaanse pakjesbedrijf Radial, dat bpost de nodige schaal en competenties levert om een belangrijke rol te spelen op de e-commercemarkt.

De poging om PostNL over te nemen, heeft volgens Van Gerven aan vele mensen duidelijk gemaakt dat bpost een sterk bedrijf is en veel ambitie heeft. "We hebben sindsdien veel voorstellen op tafel gekregen", zegt de CEO. "Een aantal hebben we afgewezen omdat ze niet pasten, een aantal hebben we niet kunnen afronden. Radial kregen we wel helemaal rond en daar ben ik heel fier op."

Beleggers reageerden niet euforisch van de aangekondigde overname. Het aandeel van bpost noteerde rond 9.45 uur met een verlies van 1,3 procent. Daarmee was het het slechtst presterende aandeel binnen de Brusselse sterindex Bel20.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Boutsen

    Ja, Lap, nu gaan ze de prijs van de pakketten en brieven nogmaals verhogen, en ze zijn al de duurste van de EU!

  • Francinne Declerque

    Bpost, geflopt in eigen land ook al draaien ze winst: hun service is onbestaande, prijzen het dubbele van in Nederland , buiten personeel uit etc en hoe gaat dit de Belgische e commerce ten goede komen ?

  • Daniel Corstjens

    En hier betaal je u blauw om iets te verzenden!