Bonden VLM Airlines: "We hangen half boven de afgrond"

BELGA
De vakbonden bij het noodlijdende VLM Airlines zijn verrast door de plotse vraag tot bescherming tegen schuldeisers, maar zijn niet verbaasd nadat de laatste tijd wel meer berichten verschenen over problemen. Belangrijke bijsturingen op korte termijn zijn volgens hen nodig, na fouten in het recente verleden. Het personeel reageert volgens hen intussen gelaten.

Pas donderdagavond zeer laat werd de uitnodiging uitgestuurd voor de bijzondere ondernemingsraad. Het was voor de bonden niet duidelijk waarover die zou gaan. Vrijdagochtend werd verteld dat VLM bescherming tegen schuldeisers zou aanvragen, wat vrijdagmiddag ook effectief gebeurde.

"Het personeel is erg gelaten. Dit nieuws op vrijdag de dertiende is niet fijn", zegt ACLVB-secretaris Olivier Coenen. "We horen wel dat de lonen zijn betaald en men zegt dat ze ook deze maand zullen worden betaald."

Samen met zijn ACV-collega wachten ze nu af. "De komende dagen gaan hopelijk snel meer duidelijkheid brengen en zijn cruciaal", vervolgt Coenen. Er is sprake van een mogelijk doorstartplan, maar daar kan hij naar eigen zeggen niet veel over vertellen.

13 miljoen euro verlies

Vorig jaar werd een verlies van zo'n 13 miljoen euro gemaakt. De bonden wijzen naar een aantal cruciale fouten. "Men heeft boven hun stand geleefd", zegt ACV'er Pol Buekenhout. "Er zijn routes opgestart vanuit Luik, van Antwerpen naar Genève, enzovoort, maar die hadden een bezettingsgraad van 30 procent, terwijl zo'n 60 procent nodig is om break-even te draaien. Er zal moeten worden ingegrepen in het businessplan."

De bonden zien wel een lichtpuntje in de recent geopende routes vanaf Friedrichshafen in Duitsland. "Die routes zijn voor driekwart gevuld en er is een vast potentieel aan vooral zakenklanten. Men probeert er nu de gemaakte putten mee te vullen", vervolgt Buekenhout. "Maar we hangen half boven de afgrond en er moet iets gebeuren. Ik denk dat er een toekomst is in Antwerpen, als lijnen zeer efficiënt worden uitgebaat. Het zou wel kunnen dat daarvoor een afgeslankt VLM nodig is."

Gevraagd of de weerstand bij een loonkostenoefening vorig jaar geen rol speelde, antwoordt Coenen fel: "We hebben toen aangegeven dat er sprake moest zijn van een gespreide inspanning en strategische beslissingen. Voor de lonen van het personeel ging het maar om een druppel op een hete plaat, terwijl men anderzijds miljoenen werden uitgegven."

Tot slot is het volgens ACV nog maar de vraag of VLM erg lang zal kunnen doorgaan. "Als de kredietkaart geblokkeerd is, dan kan er geen brandstof meer worden aangekocht. Een oplossing zou snel kunnen, maar op dit moment kan ik niet zeggen of er nog brandstof voor maandag of dinsdag is", besluit Buekenhout.

Op dit moment kan ik niet zeggen of er nog brandstof voor maandag of dinsdag is

Pol Buekenhout (ACV)