Boeing zit in de rats met peperdure en ongeleverde 737 Max-toestellen die personeelsparkings overspoelen

737 Max-vliegtuigen ‘geparkeerd’ in Seattle
KING 5 News/YouTube 737 Max-vliegtuigen ‘geparkeerd’ in Seattle
Boeing heeft steeds meer moeite om de voorraad ongeleverde én gloednieuwe 737 Max-vliegtuigen te beheren. De toestellen van dit type staan al sinds maart wereldwijd aan de grond nadat er bij twee vliegtuigcrashes, in Indonesië en Ethiopië, in totaal 346 doden waren gevallen. De vliegtuigbouwer stationeert de toestellen voorlopig noodgedwongen op de personeelsparkings. En de kosten van het 737 Max-debacle lopen in sneltempo verder op.

De 737 MAX-vliegtuigen van Boeing zijn werkloos sinds maart na twee dodelijke ongelukken. Oorzaak zou een overijverig veiligheidssysteem zijn dat de neus van het vliegtuig naar beneden drukte. De vliegtuigbouwer heeft een software-update ter goedkeuring ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder FAA en verwacht dat de MAX-toestellen dit jaar opnieuw zullen mogen vliegen.

Maar tot dan blijft Boeing zitten met een serie ongeleverde toestellen. En dat leidt tot kopbrekens. Het zou om minstens 100 vliegtuigen gaan. Waar moet de onderneming met al die nieuwe toestellen naartoe? Alle parkings staan vol en dus moeten vliegtuigen ook op personeelsparkings worden gestationeerd, zo heeft het lokale nieuwsstation KING-TV in Seattle vastgesteld. “We maken gebruik van al onze faciliteiten in Puget Sound, Boeing San Antonio en Moses Lake. Dit maakt deel uit van ons voorraadbeheer”, vertrouwde Paul Bergman, woordvoerder van Boeing, toe aan Business Insider.

737 Max-vliegtuigen
KING 5 News/YouTube 737 Max-vliegtuigen

De kosten van het voorraadbeheer lopen momenteel snel op, tegen september zou het al om een totaalbedrag van 12 miljard dollar  (omgerekend 10,5 miljard euro) gaan. Bloomberg meldde vorige maand al dat het Boeing tot 2.000 dollar (ruim 1.700 euro) per maand kost om een ongeleverd toestel op de parking te stallen. Ook als ze niet vliegen, moeten ze in een goede conditie gehouden worden. En dat slorpt geld op.

“Ze kunnen niet tot in het oneindige nieuwe toestellen blijven bouwen en parkeren”, aldus analist George Ferguson van Bloomberg. “We denken niet dat het zover zal komen, maar het zal veel geld kosten om al die ongeleverde toestellen te stationeren in de woestijn.”

Boeing-CEO Dennis Muilenberg heeft zich ondertussen sterk gemaakt dat de 737 MAX-vliegtuigen nog dit jaar luchtwaardig zullen zijn. 

Bekijk ook: Piloot confronteerde Boeing met het kapotte systeem




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Kurt De Meuter

    Door winstbejag werd de klassieke aerodynamica aangepast en moet de software dat maar corrigeren. Ik vrees dat nieuwe software niet de oplossing is. Dit vliegtuig uit de handel nemen en opnieuw beginnen wel. Valt er in september opnieuw een Max is het inderdaad gedaan met Boeing.

  • DIRK RASSCHAERT

    Er was toch niks mis mee? En wat die parkeerkosten betreft, het zijn hun eigen terreinen en hun personeel staat op non- actief. Die 2000 dollars heeft niks te zien met parkeerkosten maar met het kapitaalverlies (winst)per vliegtuig dat niet op tijd geleverd en betaald wordt!

  • Koen Geboors

    Dat van die 2000 dollar kosten per maand is een grapje, moet zeker 200.000 dollar per maand zijn.

  • Conny Van den Bosch

    Zet er maar eentje in mijn tuin, 't is gratis.

  • luc Cuypers

    De schadeclaims die hun nog boven het hoofd hangen , na het toegeven dat een softwarefout de oorzaak van de crashes was , gaan hun nog veel dieper treffen . Hopelijk trekken ALLE vliegtuigbouwers hier de juiste lessen uit .