Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren

Archieffoto van een Boeing 737NG-toestel
AP Archieffoto van een Boeing 737NG-toestel
Wereldwijd staan tot 50 Boeing 737 NG-toestellen aan de grond omdat tijdens een algemene inspectie structurele scheuren ontdekt werden. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer vandaag erkend. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas had vandaag aangekondigd een Boeing 737 NG buiten gebruik te hebben gesteld door een structurele scheur, en 32 andere toestellen aan een dringende inspectie te onderwerpen.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA beval eerder deze maand al de inspectie van Boeing 737 NG-toestellen die meer dan 30.000 keer hadden gevlogen. Dat gebeurde nadat Boeing meldde dat de zogenaamde “pickle forks”, die de vleugel met de romp verbinden, van het toestel kunnen scheuren. Qantas zei vandaag echter dat het betrokken toestel minder dan 27.000 vluchten op zijn teller had.

Een woordvoerder van Boeing deelde mee dat op dit moment wereldwijd zowat 1.000 apparaten geïnspecteerd werden. Hij voegde toe dat bij minder dan 5 procent daarvan, zo’n 50 toestellen, vaststellingen werden gedaan die het nodig maken de toestellen uit dienst te halen om ze te herstellen.

De problemen met de Boeing 737 NG komen bovenop die met de 737 MAX. Een jaar geleden stortte in Indonesië een 737 MAX-toestel neer, en afgelopen maart eenzelfde type vliegtuig in Ethiopië. In totaal kwamen daarbij 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigongelukken zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte. Boeing zou al langer op de hoogte zijn geweest van het technische mankement.

TUI

Bij de Belgische luchtvaartmaatschappij TUI fly, die in zijn vloot ook 737 NG-toestellen heeft, moeten geen toestellen aan de grond blijven. “Boeing heeft een aantal weken geleden alle maatschappijen ingelicht over de scheuren. Het gaat sowieso niet om alle toestellen, maar om toestellen die tot een bepaalde datum werden gebouwd. In onze vloot ging het om twee toestellen. Die werden gecontroleerd en er werd geen enkel probleem vastgesteld”, zegt woordvoerder Piet Demeyere. Hetzelfde geldt trouwens voor heel TUI: er werden bij geen enkel 737 NG-toestel van de groep scheuren ontdekt. 

De vier Boeing 737 MAX-toestellen van Tui fly in België staan, net als alle toestellen van dat type wereldwijd, wel nog aan de grond.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Deville

    Welke journalist durft (of mag) een soort "Make Boeing great again" maken met het management van Boeing? Of mag zoiets alleen met politici? 500 doden en nog geen enkele manager heeft , buiten enkele ongemeende woorden, ook maar een beetje verantwoordelijkheid genomen. Duizend percent zeker dat de FAA de zwarte Piet zal krijgen. De CEO van Boeing misschien ontslag maar met een berg geld.

  • Danny Willems

    Goed nieuws voor AIRBUS. De luchtvaartmaatschappijen zullen 2x nadenken voordat ze nog een Boeing van het type 737 zullen kopen. De A330/340/380 zullen meer verkopen tot hiermee iets gebeurd.

  • Romain Nolf

    Ze moesten al lang overkop zijn ! Maar de Amerikaanse regering staat dit niet toe en steunen Boeing, zoals hier wij betalen voor de NMBS .

  • Tim Raes

    Het lijkt mij toch onwezenlijk als Boeing niet overkop gaat of zie ik dit verkeerd?

  • Michel Van Limbergen

    En voor die rommel moet dan veel betaald worden? Zeg alle contracten op!