Boeing bevestigt na paniek op de beurs: “737 Max-vliegtuigen wellicht ten vroegste half 2020 weer operationeel”

AP
Boeing verwacht dat de 737 MAX-vliegtuigen pas halfweg dit jaar weer zullen mogen vliegen. Na speculatie daarover in de Amerikaanse pers werd de handel in het aandeel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer stilgelegd.

Het zijn de luchtvaartautoriteiten die zullen beslissen wanneer de 737 MAX-toestellen weer mogen vliegen. Boeing schat dat er in de eerste maanden geen groen licht komt. "We informeren onze klanten en leveranciers dat we momenteel schatten dat de 737 MAX vanaf medio 2020 weer zal mogen vliegen", luidt het.

De nieuwe timing ligt maanden later dan het bedrijf tot nu toe verwachtte. Nieuwsberichten op basis van anonieme bronnen duwden het aandeel Boeing tot 5,5 procent in het rood op de beurs van New York. Daarna werd de handel stilgelegd. Nu Boeing er openlijk over communiceerde, konden de aandelen weer verhandeld worden.

De 737 MAX-vliegtuigen van Boeing staan sinds midden maart vorig jaar wereldwijd aan de grond na twee crashes op vijf maanden tijd. Daarbij vielen 346 doden.

Veel luchtvaartmaatschappijen die 737 MAX-toestellen in de vloot hebben, hielden al rekening met een onbeschikbaarheid tot zeker juni. In België heeft TUI Fly vier 737 MAX-vliegtuigen in de vloot.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • MARC VAN RYSSEL

    Antwoord aan Nils Steyaert. Het ontwerp van de Boeing 737 vertoont geen technische gebreken want indien dat wel het geval was was het al 40 jaar uit dienst geweest. Het is gewoon de overvloed aan computertechnologie in de 737 MAX welke de oorzaak van alle ellende is. En het gebrek aan deugdelijke opleiding van de piloten speelt ook een grote rol.

  • Marc Van der Vloedt

    Paniek ? Iedereen (werd) voorgelogen met een knap staaltje "grafiekje" tekenen (cijfers toveren), altijd goed om wat mindere (beleggers en Pensioenfondsen) erbij te betrekken en ondertussen de kaders laten uitkeren/lozen/dumpen van hun opties&aandelen. En plots zijn er geen "kopers" meer, komt de "echte" achtergrond naar voren en iedereen wil naar de uitgang. Leugens regeren niet eeuwig, toch ?

  • Nils Steyaert

    Zou Boeing niet beter de oude 737 stopzetten (het ontwerp dateert uit de jaren zestig) en beginnen met de ontwikkeling van een nieuw middellange afstand toestel? Mss een Boeing 797?

  • Luc Deville

    Boeing zou moeten geleerd hebben door de ervaringen van het door hen overgenomen McDonnell Douglas. Dat bedrijf is mede ten onder gegaan door dodelijke ongevallen met een nieuw type vliegtuig. Ook toen waren er fouten die ingegeven werden door besparingen oa met de vrachtdeur waarvan men niet zeker was dat ze goed gesloten was. Ook toen waren er interne rapporten die deze fouten aankloegen. Ook toen zakte het vertrouwen in het bedrijf razendsnel. Het is bijna copy paste.