Ga naar de mobiele website
^ Top

BMW: "Wij begrijpen grote paniek rond diesel niet"

REUTERS
We gaan een forse groei zien van elektrisch aangedreven voertuigen en zijn daar klaar voor, maar we begrijpen de grote paniek rond diesel niet. Dat zegt Peter Henrich, de CEO van BMW Group Belux. "Diesel blijft een sleuteltechnologie en het efficiëntst voor wie lange afstanden aflegt."

BMW kondigt 25 geëlektrificeerde wagens -waaronder 12 volledig elektrische modellen- aan tegen 2025. De autobouwer gaat zijn productielijnen aanpassen opdat die ook geschikt zijn voor elektrische wagens.

"De batterijtechnologie is momenteel in volle ontwikkeling", zegt Henrich. "Maar voor een grote doorbraak van de elektrische wagen zijn er nog andere obstakels. Zo moet er werk gemaakt worden van voldoende laadinfrastructuur. En er zal veel meer elektriciteit geproduceerd moeten worden. Als die productie gebeurt door middel van steenkoolcentrales, dan is je milieuwinst van de elektrische wagen meteen weg."

"Quota geen goed idee"
Een doorbraak van de elektrische auto zal volgens Henrich ook afhangen van het overheidsbeleid, en dan met name van de fiscale stimuli. Quota opleggen is volgens de topman geen goed idee.

Tot slot betreurt hij ook dat er zou geraakt worden aan het systeem van de bedrijfswagen in België. "Hierdoor heeft België net een van de jongste en dus milieuvriendelijkste wagenparken."

Peter Henrich.
BELGA_HANDOUT Peter Henrich.



13 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Erwin Lambrechts

    t is het zakkenvullen van de staat da telt heeft niks meer met vervuiling te maken laat dat duidelijk zijn

  • dieter soenen

    duidelijk dat bmw achterstand heeft met de nieuwste technieken. bmw dacht dat de diesel langer ging meegaan maar voor de wagen moet deze motor in de toekomst geschiedenis worden.

  • MARC VAN DEN BROEK

    En wat gaan ze doen aan de mensen die een caravan of mobilhome hebben, ook electrisch laten rijden dat wil ik nog wel eens zien.

  • Luc D'haese

    Grootste probleem is toch deze die de roetfilter demonteerden. Verder is de tot honderd procent aftrekbaarheid van hibryde voertuigen onverantwoord. Gaat om Porsches en BMW s die amper dertig km elektrisch rijden, de rest met zware drieletterige afhaspelen.

  • Judge s

    De vrachtschepen zijn de grootste vervuilers, die motoren draaien op bijna alles. In vergelijking hiermee is de vervuiling door wagens bijna peanuts. Maar daar durft men niet tegen in gaan, want de rederijen hebben de macht om een haven lam te leggen en zelfs failliet te laten gaan.

Meld een bug