Blijft ‘Air Belgium’ bestaan of niet? Aandeelhouders beslissen over toekomst

Een vliegtuig van Air Belgium op de luchthaven van Charleroi.
BELGA Een vliegtuig van Air Belgium op de luchthaven van Charleroi.
Luchtvaartmaatschappij Air Belgium zet dan toch zijn activiteiten verder. Dat meldt het bedrijf vandaag. Tijdens een raad van bestuur en een aandeelhoudersvergadering heeft het management de updates van zijn actieplan en businessplan voorgesteld. De L’Avenir-kranten schreven gisteren al dat de financiële toestand van de maatschappij precair is, en dat vandaag beslist zou worden of de activiteiten voortgezet worden dan wel of de maatschappij ontbonden wordt. 

“De aandeelhouders erkenden deze acties en zagen geen redenen om de businesscontinuïteit in gevaar te brengen”, klinkt het in een korte mededeling. “De komende weken worden er meetings ingepland om de aandeelhouders te informeren over de vooruitgang.”

Air Belgium schortte begin oktober de enige lijnverbinding op, tussen Charleroi en Hongkong, door een geschil met de Chinese touroperatoren onder leiding van UTour waarmee de maatschappij samenwerkte. Die stelden eisen waardoor de verbinding niet rendabel kon zijn. "Een tijdelijke pauze die niets verandert aan onze strategie" van lijnvluchten naar China, benadrukte topman Niky Terzakis toen. 

Sindsdien worden de vliegtuigen van Air Belgium (vier Airbus A340's) alleen ingezet voor vluchten voor andere maatschappijen, zoals British Airways.
Maar ondanks die activiteiten zijn de netto-activa van de maatschappij gedaald tot minder dan de helft van het kapitaal, zo staat in de kranten. Daarom staat er donderdagnamiddag een buitengewone algemene vergadering op de agenda.

Cobalt Air stopt met vliegen

De Cypriotische luchtvaartmaatschappij Cobalt Air heeft in de nacht van woensdag op donderdag alle activiteiten al stopgezet, meldt ze op haar website. Cobalt Air spreekt van een “opschorting van de activiteiten voor onbepaalde duur”. Volgens mediaberichten slaagde de maatschappij er niet in een akkoord te bereiken met een potentiële Europese investeerder.

De lowcostmaatschappij begon in de zomer van 2016 te vliegen. In 2017 werd een verbinding opgestart tussen Larnaca en Brussels Airport, maar die route was niet meer actief.

Begin oktober staakte al de Scandinavische budgetvlieger Primera Air zijn activiteiten, nadat het bankroet was aangevraagd. Primera Air was van plan in 2019 rechtstreekse vluchten aan te bieden vanuit Brussel naar de VS.




4 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • victor vandesande

    goed bedoelde poging maar gedoemd om te mislukken . Cathay vliegt op Zaventem en vanuit Hong Kong hebben die een gigantisch netwerk van connecties; Air Belgium heeft niks netwerk, en kan door korte piste in Charleroi ook maar voor 80 % beladen worden , dus ....

  • dominique castelein

    wallonie kan geen geld geven, socialisten onder elkaar,ze hadden wel gedacht dat de federale hen zou helpen,daarvoor moeten ze wachten tot mei 2019 wanneer de socialisten en ptb-pvda aan de macht zijn,de Vlamingen zullen wel moeten betalen tenzij we dan de onafhankelijkheid uitgeroepen hebben,anders worden we het Venezuela aan de Noordzee ipv het Zwitserland aan diezelfde zee

  • Jeroen Dekop

    Besluit koop enkel ticketten van stabiele maatschappijen en laat die eendaags vliegen zijn voor wat ze waard zijn.

  • Dirk Bytebier

    Vliegtuig staat meer aan de grond als wat anders hier in Charleroi ! Wie kan dat blijven betalen . NIEMAND