Exclusief voor abonnees

Bijna geen Coca-Cola meer bij Colruyt:
waarom winkelketen de frisdrank boycot

De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt onder meer voor lege rekken Coca-Cola, Fanta, Chaudfontaine en Fuze Tea.
© Bart Leye De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt onder meer voor lege rekken Coca-Cola, Fanta, Chaudfontaine en Fuze Tea.
Colruyt boycot Coca-Cola. Na het conflict met Douwe Egberts, levert de winkelketen nu ook met de frisdrankgigant een machtsstrijd om de beste aankoopprijs. Komt er niet spoedig een akkoord, dan dreigen compleet lege rekken. Dergelijke conflicten zullen nog vaker voorkomen, menen retailexperts.

Colruyt vecht een robbertje uit met de Coca-Cola Groep. De keten die de laagsteprijsgarantie pretendeert, wil betere aankoopprijzen en legt tot zolang de voorraad van een aantal drankproducten van de multinational droog. Volgens vakwebsite RetailDetail gaat het onder andere om meerdere verpakkingen van Coca-Cola Light, de 1 literfles Coca-Cola Regular en Zero Sugar. Maar ook de anderhalve literfles Fanta Orange, water van Chaudfontaine, en Fuze Tea worden voorlopig niet meer aangevuld. 

Dominante positie

Volgens retailspecialisten draait dit conflict niet alleen om de prijsverhogingen die Coca-Cola eind vorig jaar doorvoerde, maar ook om de al te dominante positie van de producent in het drankenrayon. “Coca-Cola is méér dan alleen het merkt dat iedereen kent”, legt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) uit. “Het is ook de producent van onder meer Sprite, Fanta, Chaudfontaine, Minute Maid, … En al die merken wil het in de winkelrekken, en liefst nog in zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvarianten. Op die manier houdt het de concurrentie uit beeld. Maar Colruyt heeft geen zin die vele producten op het schap te houden - er wordt nu eenmaal minder frisdrank gedronken. Daardoor krijgt het van Coca-Cola niet dezelfde prijskorting als de concurrentie.” 

En dus gooit Colruyt er een aantal Coca-Cola-producten uit, om de druk op de producent te verhogen.” Bij Colruyts onlinesupermarkt Collect & Go zijn minstens 32 Coca-Cola-producten niet verkrijgbaar. Ook bij OKay raken door het conflict enkele Coca-Cola-producten uitgeput.

De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt hier en daar al voor lege rekken.
© Bart Leye De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt hier en daar al voor lege rekken.

“We begrijpen dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde producten niet meer in onze rekken vinden, en wensen ons daarvoor te excuseren”, zegt Silja Decock van Colruyt Group. “Elk jaar voeren we onderhandelingen met onze verschillende leveranciers. Meestal wordt snel een overeenkomst gevonden, maar soms doen we er iets langer over om tot een consensus te komen”, klinkt de uitleg.  “Colruyt blijft naar een constructieve oplossing zoeken om onze laagsteprijsgarantie te allen tijde te kunnen waarmaken”, aldus nog de woordvoerster. 

Ook met Douwe Egberts nog in de clinch

Coca-Cola is trouwens niet de enige fabrikant waarmee Colruyt momenteel een kortingsoorlog uitvoert. Sinds enkele weken is ook een aantal referenties van Douwe Egberts-koffie niet beschikbaar, net als Jacqmotte en thee van Pickwick, die door dezelfde fabrikant worden geproduceerd. In 2018 bande Colruyt om dezelfde reden ook al een tijdlang de producten van Nestlé. Het jaar voordien deed ze al hetzelfde met de dranken van PepsiCo.

Dat dergelijke conflicten tegenwoordig wel vaker voorkomen, heeft volgens Van Ossel te maken met de druk op de sector. “De markt groeit niet meer, waardoor de gevechten tussen retailers onderling, maar ook met fabrikanten toenemen”, zegt de professor Retail & Trade Marketing. “De inzet: een zo groot mogelijk stuk van de taart.” De komst van de Nederlandse prijsbreker Jumbo maakt het Colruyt zeker niet makkelijker haar positionering als prijsvolger aan te houden.

Illustratiebeeld
© Bart Leye Illustratiebeeld

Rijst de vraag of de consument hier ook beter van wordt? Op korte termijn volgens Van Ossel alvast wel. “Als een retailer goedkoper kan inkopen, zal dat voordeel door de moordende concurrentie tussen de ketens minstens voor een stuk bij de consument belanden. Op langere termijn bestaat het risico dat fabrikanten omwille van de prijsdruk minder in nieuwe productontwikkelingen zullen investeren, en dat is dan weer géén goede zaak.”

Van de literflessen Coca-Cola geen spoor meer in deze Colruyt. De voorraad 1,5-literflessen wordt wel nog aangevuld.
© Bart Leye Van de literflessen Coca-Cola geen spoor meer in deze Colruyt. De voorraad 1,5-literflessen wordt wel nog aangevuld.

Wel nog 1,5-literflessen

Voor de twee kibbelende partijen is een dergelijke machtsstrijd sowieso nóóit een goede zaak, weet Van Ossel. “Coca-Cola dreigt omzet te mislopen doordat Colruyt-klanten tijdelijk naar een ander merk grijpen. De winkelketen riskeert dan weer dat klanten hun hele karretje bij pakweg Carrefour of Delhaize gaan vullen. Dat is ook de reden waarom het warenhuis wel alle 1-literflessen van de gewone cola weghaalde, maar niet die van 1,5 liter.” Volgens retailexperts is niet te voorspellen hoelang het conflict nog zal aanslepen. “Beide partijen hebben er alle voordeel bij snel tot een akkoord te komen – dit zal geen jaar aanslepen, zoals in de politiek.”

Navraag bij Delhaize, Aldi en Lidl leert dat die warenhuisketens momenteel niet in dergelijke conflictsituaties met Coca-Cola of andere leveranciers verkeren. Daar zijn er dan ook geen leveringsproblemen.




63 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Roger Rymen

    Geen Cola? Goed voor de gezondheid!

  • Kristel Vod

    Gewoon ergens anders cola gaan kopen, winkels genoeg

  • Lydia Appelmans

    Een drug zoals een andere...

  • Hugo Balemans

    Gelukkig drink ik geen enkele frisdrank. Water via de koelkast, heerlijk, gezond EN goedkoop.

  • guy vermeulen

    Een goede raad , blijf van die chemische brol en drink water en denk dat het cola is.