Bijna 1 op 10 winkels staat leeg

Wiggenraad
Bijna één op de tien winkelpanden (9,4 procent) in ons land staat leeg, zo blijkt uit onderzoek van retailspecialist Locatus. Het gaat om 20.000 zaken. "Op de echte toplocaties, zoals de Meir in Antwerpen, zijn de problemen beperkt", zegt Gerard Zandbergen van Locatus. "Aan de randen van de centra van middelgrote steden staat vaak al een derde leeg."

Dat het probleem het grootst is in kleinere steden, is volgens Zandbergen te wijten aan het toegenomen succes van online winkelen. De verkoopcijfers liegen er niet om: alle Belgen samen hebben vorig jaar al voor meer dan 7,3 miljard gespendeerd in webshops. "Dankzij het internet hoef je niet meer per se naar buiten. Voor wie wel winkelt, is dat vaak een dagje uit. Gevolg is dat de topsteden steeds meer bezoekers trekken, ten koste van de middelgrote steden. Aangezien kleinere centra almaar meer moeite hebben om zogeheten recreatief winkelpubliek aan te trekken, loopt de leegstand snel op."

Toch komen er nieuwe panden bij. "De totale oppervlakte is vorig jaar opnieuw met 150.000 vierkante meter toegenomen", aldus Zandbergen. De nieuwe winkels kwamen er vooral in de periferie van steden. Langs drukke banen, waar veelal grote ketens zich groeperen.