Belgische rederij Euronav gebruikt tanker als gigantisch drijvend tankstation

De Oceania
Euronav De Oceania
De Belgische rederij Euronav, wereldspeler onder de rederijen, heeft 420.000 ton zwavelarme brandstof ingeslagen. Vanaf 1 januari 2020 mogen zeeschepen alleen nog die zwavelarme brandstof gebruiken, of ze moeten een dure reinigingsinstallatie plaatsen. Euronav, dat meer dan 70 tankers in de vaart heeft, gebruikt daarom een van zijn oudere supertankers, de Oceania, goed voor 441.000 ton, om die milieuvriendelijke brandstof op te slaan. 

Het schip zal in de buurt van Singapore liggen om de Euronav-vloot te bevoorraden, als een soort drijvend tankstation. 




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sobek Wessels

    @Guy De Smet . Sommige schepen verbruiken Per Dag tot wel 300 ton per . Ja dat Lees je Goed 200 tot 300 ton per dag zeer vervuilende zware stookolie voor de Grote Mega Schepen . Zo varen er een 60.000 elke dag rond ! Ook is daar geen enkele regelgeving voor omdat ze allemaal onder Flags of Convenience varen !

  • Peter Janssens

    Milieuvriendelijk? Neenee, minder belastend. Juiste woorden gebruiken aub.

  • ringo van der pulst

    Overal ter wereld liggen tankers vol petrol voor anker aan de havens.Als de vraag vergroot en er schaarste dreigt varen ze binnen om te lossen en verhogen zo de prijzen.Doen ze dat niet dan is het minder waard dan water.

  • pol van de velde

    Weer een druppel op een hete plaat, er varen ongeveer 66.000 grote vrachtschepen, (min.200m) op de wereldzeeën. Grote probleem is de overbevolking van de aarde en de overproductie van zowel goederen als voedsel. 2/3e van alle voedsel dat geproduceerd wordt wordt weggegooid. Ook de verdeling van dat voedsel is een ramp voor sommigen. We stevenen af op een niet te overziene ramp, en de politiek slaapt rustig verder en is maar met één ding bezig, hun ego!

  • oswald billiet

    Wanneer die gigantische containerschepen en cruisers op atoomenergie zouden varen , dan zou het de wereld rond een aanzienlijke vermindering van zwavel en co2 leiden. Maar ja, zoiets mag men denken maar doen is iets anders. De technologie is er wel, dat zien we aan de militaire vloten.