Belgisch megaproject start test met gepersonaliseerde reclame

VTM
Negen Belgische media- en telecomgroepen onderzoeken of ze hun klantendata met elkaar kunnen delen om advertenties almaar persoonlijker te maken. Dat schrijft De Tijd.

Het samenwerkingsverband kreeg voorlopig de naam Belgian Data Alliance. Daarin zitten uitgeverijen, televisieomroepen en telecomoperatoren. Het gaat om DPG Media (HLN, VTM), Mediahuis (De Standaard), VRT (één), SBS (VIER) en Telenet aan Vlaamse kant, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL aan Waalse kant.

Proximus nam het initiatief om die spelers samen te laten werken. Ze starten nu met concrete tests, die tegen het einde van het jaar moeten uitwijzen of en waar de bedrijven de gegevens van kijkers, lezers en surfers met elkaar kunnen delen.

Bedoeling is dat de bedrijven op basis van die persoonsgegevens advertenties nog preciezer kunnen afstemmen op een doelgroep. Daarmee proberen ze op te boksen tegen de digitale advertentiedominantie van Facebook en Google.

Er staat nog niets vast. Pas als de tests voorbij zijn, beslissen de bedrijven of er een aanbod voor adverteerders komt.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hilde Peeters

    Als bedrijven geen reclamemeer maken ga je meer betalen dat is de rede dat er reclame is. Voor series shows en films en radio internet te maken.

  • ingrid grieten

    De overvloed aan reklame krijgt een steeds groter averechts effekt. Mensen kopen de reklameprodukten juist niet omwille van de irriterende reklame. Veel grote amerikaanse bedrijven hebben dit beseft en hun reklamebudgetten stevig afgeslankt. Kijkcijfers worden daar minuut per minuut bijgehouden en daaruit bleek dat 97,2% begon te zappen bij reklame.

  • John Stahl

    Welke reclame? Radio luisteren & TV kijken doe ik al niet meer. Ad-blockers filteren alle rommel uit in mijn web-browser. Het enige wat ik moet doen is, nog eens 10 minuten naar de radio luisteren om terug te bevestigen waarom ik gestopt was. Het lijkt wel alsof sommige reclame door kinderen voor kinderen is gemaakt. Bleh.

  • Benny De Keyzer

    Wordt mijn abonnement dat goedkoper? Zo niet, kan ik mij uitschrijven voor deze gepersonaliseerde reclame? Ik moet geen reclame, en zeker geen gepersonaliseerde reclame waarvoor ze mijn kijk- en surfgedrag gaan bijhouden!

  • Eugene Gysels

    Dat ze met hun rot reclame nu eens wegblijven. Elke week staat er hier aan de deur wel de een of andere kwistenbiebel van B-Wise of andere maatschappijen te zeveren over energie contracten en dergelijke...kotsbeu ben ik dat! Ik doe mijn contracten wel zelf en beter dan eender welke maatschappij.