België haalt 130 miljoen uit Amerikaans legercontract

De Europese luchtvaartgroep EADS, het moederconcern van Airbus, heeft samen met zijn Amerikaanse partner Northrop Grumman, een contract van 35 miljard dollar binnengehaald voor de levering van 179 bevoorradingstoestellen aan de Amerikaanse luchtmacht. Het mega-order heeft ook gevolgen voor de Belgische industrie, voor minstens 200 miljoen dollar (130 miljoen euro), luidde het vandaag in industriële kringen.

Klap voor Boeing
De toestellen, KC-30's, zijn gebaseerd op de Airbus A330. Het consortium zal tot 179 toestellen leveren. De eerste vliegtuigen zouden in 2013 in dienst komen en vervangen de verouderde vloot van KC-135 toestellen, waarvan sommige sinds de jaren 1960 dienst doen. De bestelling is één van de grootste ooit door het Pentagon. Het feit dat de VS voor een Europese vliegtuigbouwer koos, komt hard aan bij Boeing.

Verouderde vloot vervangen
Ook de volgende jaren moeten de verouderde toestellen van de Amerikaanse luchtmacht verder worden vervangen. Deze operatie zou alles samen 100 miljard dollar kosten, gespreid over 30 jaar.

Protest van Boeing en Congres
Maar de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is furieus over de beslissing en kondigde dan ook aan dat het overweegt beroep aan te tekenen tegen de beslissing. Ook in het Amerikaanse Congres was er al veel protest tegen de beslissing. Vooral in de Amerikaanse staten waar er fabrieken zijn van Boeing, is men boos. Een heel ander geluid in Europa: de Franse president Nicolas Sarkozy noemde het contract zaterdag "een historische overwinning". Duits bondskanselier Angela Merkel sprak van een "reuzensucces voor de Europese luchtvaartindustrie".

Belgische spelers
De Belgische spelers, met onder meer Sonaca uit Gosselies, Asco Industries uit Zaventem en Eurair uit Brugge, zijn al jaren een partner van Airbus. Indien het order niet wordt verbroken door het Rekenhof in de VS (GAO), dan zouden deze bedrijven voor 200 à 250 miljoen dollar kunnen leveren. Dat verklaarde zaterdag Claude Bolette, directeur-generaal van Belairbus.

Andere specialisten zijn voorzichtiger. De topman van Asco, Christian Boas, schat het effect voor de Belgische industrie op ongeveer 200 miljoen dollar. "Alles wat Belairbus maakt voor de A330, zit ook op de KC-30", zei hij. Tussen 1979 en eind 2006, bedroeg de omzet van Belairbus meer dan 2,3 miljard euro. (belga/eb)