Bedrijven benutten niet-financiële voordelen voor werknemers nog altijd onvoldoende

Strauss/Curtis/CORBIS
De Belgische werknemers hechten veel belang aan niet-financiële voordelen, zoals flexibiliteit en het optimaliseren van de werk-privébalans, maar ze worden door bedrijven nog altijd onderbenut. Al gaat de voorkeur van de werknemer wel nog altijd uit naar een loonsverhoging. Een en ander blijkt uit een studie van sociaal secretariaat Partena bij 1.000 Belgen.

Partena stelt dat de voordelen die bedrijven bieden niet altijd beantwoorden aan de verwachtingen van de personeelsleden. Enkele voorbeelden zijn extra vakantiedagen en thuiswerk. Van de ondervraagde Belgische werknemers vindt 82 procent extra vakantiedagen het belangrijkste niet-financiële voordeel, maar slechts 43 procent van de werkgevers biedt die aan. 77% van de Belgische werknemers hecht belang aan de mogelijkheid tot flexibele werktijden, maar slechts de helft van de werkgevers biedt deze oplossing aan. 

Vier op de tien werknemers zouden ook graag meer werken in drukke en minder in rustige periodes, maar dat kan vandaag bij slechts 30% van de werkgevers. Veertig procent van de werknemers heeft niet de mogelijkheid om thuis te werken, terwijl ze dat wel graag zouden willen. Slechts 38 procent van de Belgische werknemers kan momenteel van dit voordeel gebruikmaken.

Volgens Partena zal het belang van flexibiliteit de komende jaren alleen maar toenemen, omdat uit de bevraging blijkt dat de jongere generatie er meer belang aan hecht. Wat deeltijds werken betreft, spelen werkgevers dan weer wél vrij goed in op de verwachtingen van de werknemers. 51% van de bedrijven staan het toe, al heeft 1 op 3 werknemers die graag deeltijds wil werken, daartoe nog niet de mogelijkheid.

Bedrijfswagen niet bovenaan

Katleen Clappaert, Director HR & Finance bij Partena Professional, zegt dat het belangrijk is voor bedrijven om te onderzoeken wat de behoeften van hun personeel zijn. Zeker nu het steeds moeilijker wordt om talent aan boord te houden. "Als blijkt dat een gelukkige werknemer er één is met meer vrije dagen, is het ongetwijfeld interessant om te overwegen dit aspect te herzien", stelt ze.

Wel blijken de meeste werknemers nog altijd voor een loonsverhoging kiezen, als ze de keuze hebben tussen een aantal financiële en niet-financiële voordelen. Loonsverhoging (gekozen door 39%) wordt gevolgd door een keuze voor extra vakantiedagen (16%) en voor een hospitalisatieverzekering (14%). De bedrijfswagen staat dus niet in de top drie. "Hoewel vaak beweerd wordt dat Belgische werknemers niet zonder de bedrijfswagen kunnen, is het niet één van de meest gekozen voordelen", bevestigt Clappaert. 

Volgens haar komt dat door een grotere gevoeligheid voor de klimaatkwestie, en door de mobiliteitsproblemen in grote steden.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Bedrijven hebben maar één doel en dat is veel geld verdienen, personeel is voor hen net hetzelfde als een machine een kost en ze hebben het liefst zo weinig mogelijk kosten dus.....

  • John Stahl

    Mischien eens een wandel-coach inhuren voor uw werknemer. Totaal niet productief, maar de belastingsbetaler wordt tenminste wat armer.

  • Marc Van der Vloedt

    ...werd bevestigd door een bankier en verzekeringsagent die niet wil rijden met een Aygo (gesponsord door Outbrain), C1, Polo, Twingo,...maar het duurdere segment dat beter aansluit op zijn te leveren prestaties en zijn presentatie kledij dat tevens als niet financiële voordelen werd bedongen.

  • DIRK VAN DESSEL

    Wat ze toch allemaal de mensen proberen wijs te maken om te pogen minder loon te moeten betalen. Vakbonden wees alert, want sommige Patroons beginnen weeral eens te wroeten !