Automakers schrappen samen 80.000 banen

Soeren Stache/dpa
Voor werknemers in de auto-industrie is 2019 een van de slechtste jaren ooit. Door alle besparingsacties die autoconcerns dit jaar hebben aangekondigd, gaan volgens berekeningen van persbureau Bloomberg in totaal 80.000 arbeidsplaatsen verloren.

De auto-industrie heeft te lijden onder handelsspanningen, waarbij importheffingen en andere barrières voor hogere kosten zorgen. Door de onzekerheid over de gevolgen van die conflicten wordt bovendien minder geïnvesteerd in een nieuwe auto. Volgens marktonderzoeker IHS Markit daalt het wereldwijde aantal geproduceerde auto's met 6 procent tot 88,8 miljoen.

Tegelijkertijd zien grote concerns zich gedwongen grote sommen geld opzij te leggen voor investeringen in elektrische modellen en zelfrijdende auto's. Om de winstgevendheid toch op peil te houden, zetten de bedrijven vaak het mes in hun personeelsbestand.

De grootste reorganisaties vinden plaats in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Twee grote autofabrikanten in dat laatste land, Audi en Daimler, kondigden vorige week nog reorganisaties aan die samen 20.000 banen kosten. Ook het Japanse Nissan kondigde tijdens de zomer aan 12.500 banen te schrappen.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ludo verbueken

    En dat is nog maar een beging denk ik

  • Geert Tamsyn

    Je hebt minder personeel nodig om een elektrische wagen te bouwen, maar je hebt veel personeel nodig om de laadinfrastructuur, publiek en privé, uit te bouwen. 1 miljoen laadpalen tegen 2030 in Duitsland, daar heb je wel wat volk voor nodig.

  • raf peeters

    Yep,was al geweten ,de E waan zal zeer veel banen kosten,studie's in Duitsland stellen zelfs op 10 jaar een banenverlies van 600000,misschien toch maar eens nadenken want dit zijn in de toekomst 600000 klanten minder.Nu als op een jaar er al 80000 banen weg zijn zou de betekening wel eens kunnen kloppen.

  • David De Jonge

    De harde realiteit is dat een elektrische wagen veel eenvoudiger is te maken, vooral op vlak van aantal componenten voor de aandrijving. Je hebt daar eenvoudigweg minder personeel voor nodig, om hetzelfde te bereiken. Ook het onderhoud is minimaal waardoor ze hun dealernetwerk/aftersales ook zwaar kunnen afbouwen. De conclusie is: Veel jobs gaan verloren. Maar je krijgt wel nog altijd hetzelfde product. Dus ik zou zeggen: Vooruitgang? Gebruik die mensen voor iets nuttigers.

  • Stef Wuyts

    Als de boomknuffelaars de bedrijfswagen willen afschaffen zullen er op termijn nog veel banen sneuvelen in de autosector