Weinig keuzemogelijkheden voor werknemers die bedrijfswagen inruilen voor mobiliteitsbudget en milieuvriendelijkere wagen

Bedrijfswagens op een parkeerplaats.
Illias Teirlinck Bedrijfswagens op een parkeerplaats.
Werknemers die hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget in combinatie met een goedkopere auto, krijgen maar weinig keuzemogelijkheden. Amper 4 procent van de automodellen komt in aanmerking voor het mobiliteitsbudget. Dat berekende Renta, de federatie van leasingmaatschappijen. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Het mobiliteitsbudget moet normaal vanaf januari ingaan. Werknemers kunnen dan hun vervuilende salariswagen inruilen voor een goedkoper en milieuvriendelijk exemplaar; het vrijgekomen budget mogen ze spenderen aan bijvoorbeeld een treinabonnement of een fiets.

Strenge milieunormen

Maar voor de nieuwe wagen gelden zodanig strenge milieunormen dat - op een totaal van 6.000 modeltypes - slechts 250 aan de vereiste van maximaal 95 gram CO2-uitstoot voldoen. Het gaat om alle elektrische modellen, wagens op aardgas, een selectie hybrides en een beperkt aantal modellen op diesel of benzine.

"Door de beperkte keuzemogelijkheden verwachten we dat maar een klein deel van de gebruikers de stap naar een mobiliteitsbudget zal zetten", waarschuwt Frank Van Gool van Renta in de krant.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jammy cappon

    Sébastien Bo, als ieder met eigen wagen zou rijden zal er veel meer aan carpooling gedaan worden, zal het openbaar vervoer meer gebruikt worden, etc. Vroeger reden we met 4 man samen naar het werk, nu rijden we elk apart

  • jo vandenberghe

    Alle subsidies voor rijdend materiaal met verbrandingsmotor per direct afschaffen,geschatte opbrengst 5 miljard.

  • Koen Geboors

    Natuurlijk zijn salariswagens te zot voor woorden, maar in België wel uitgevonden om de extreem hoge loonlasten te compenseren. Dit verloningselement nu neutraal verwijderen zal zéér moeilijk zijn.

  • Francinne Declerque

    Bedrijfswagens blijft een doorn in het oog van mensen die echt betalen voor de wagen. Die klerkdrones racen overal naar toe, verbruik, onderhoud kan hen niet schelen want bedrijfswagen. Plus dan de roofondernemer die voorziet in de bedrijfswagen eigenlijk te weinig bijdraait aan de overheid, want onkosten aftrekken. Maar wat is het alternatief ? De trein ? De bus ? Een fiets ?

  • johan lanoot

    Sébastien Bo, een bedrijfswagen moet niet fiscaal aangemoedigd worden maar fiscaal ontmoedigd worden. Eigenlijk zouden ze niet minder maar meer belastingen moeten betalen t.o.v. iemand die voor loon kiest in combinatie met fiets of openbaar vervoer.