Volvo troeft Tesla af en komt als eerste met volledig elektrische truck
Ook Tesla is druk bezig met de ontwikkeling van elektrische vrachtauto’s, maar de Zweden zijn Elon Musk te slim af en beginnen volgend jaar als eerste met grootschalige serieproductie. De Volvo van het bestaande type FL kan worden ingezet voor stadsdistributie, maar bijvoorbeeld ook als vuilnisauto. Met volledig opgeladen batterijen komt de truck 300 kilometer ver. Het opladen duurt – afhankelijk van het type stroomaansluiting – 2 tot 10 uur.
Tesla experimenteert momenteel met vrachtauto’s voor het goederenvervoer over lange afstand, waar overigens ook Volvo aan werkt. Andere fabrikanten, onder meer in China, hebben ook al de eerste stappen gezet op het gebied van volledig elektrische trucks.
Elektrische vrachtauto’s betekenen nog meer dan elektrische personenauto’s winst voor het milieu. Juist het vrachtvervoer is immers een van de grootste veroorzakers van luchtvervuiling en geluidsoverlast in woongebieden. Volgens Volvo maken de stille trucks het mogelijk meer werk 's nachts uit te voeren, zodat de verkeersdrukte in de stad beter wordt gespreid.
Prijs
Over de prijs wil Volvo nog niets zeggen, maar voorlopig zullen elektrische trucks duurder zijn dan vrachtauto’s die op diesel rijden. Dat komt onder meer door het grote en kostbare batterijenpakket dat ervoor nodig is. De verwachting is echter dat de prijzen voor autobatterijen de komende jaren zullen dalen, omdat ze op steeds grotere schaal geproduceerd zullen worden en omdat er nieuwe technologie op komst is. Bovendien wordt de hogere prijs van de elektrische truck voor een belangrijk deel gecompenseerd doordat stroom goedkoper is dan diesel. En elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan de techniek van een verbrandingsmotor.
Dit jaar al wordt proefgedraaid met de elektrische trucks in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks. De eerste gebruikers daar zijn het afvalverwerkingsbedrijf Renova en het transportbedrijf TGM.
41 reacties
Yvan Lissens
En hoeveel weegt die batterij? Buiten de "payload" is elke kilogram extra-gewicht een verloren kost. Wat ben je met een tientonner als je nog enkel plaats hebt voor een tros bananen en een paar pakskes boter.
Mario Bocque
In ieder geval geloof ik ook dat de waterstofauto een betere oplossing is en je elimineert het probleem van dure batterijen maar dan moet er een goeie oplossing gevonden worden voor het produceren van waterstof. Anders als je batterij het begeeft moet je telkens diep in je zak tasten om die te vervangen.
Marc LInden
Volvo is daar sterk in heb ik eens gelezen. In wat?? In het aftroeven. Ik heb eens gelezen dat Mercedes zich wou profileren als de veiligste auto in de wereld. Een ontslagen ingenieur is met deze plannen naar Volvo gelopen en zij hebben in zeven haasten een wagen op de markt gebracht onder de publiciteitscampagne de veiligste auto in de wereld.
Mario Bocque
Ja Henry maar je hebt massa's elektriciteit nodig om waterstof te produceren. Dus hetzelfde probleem.
Matt Casters
Electrisch rijden is zeker niet duurder maar het helpt wel enorm als je dak vol zonnepanelen ligt vermits onze overheid 0,20 van de €0,25/kWh opeist. Gaat Volvo net als Tesla ook batterijen produceren om competitief te zijn? Hebben ze ook laadinfrastructuur? Neen dus. Tesla gaat op 30 minuten laden met Megachargers, Volvo op 2-10 uur! Tesla test trucks rijden NU rond, Volvo is vaporware.