Ga naar de mobiele website
^ Top

Volvo Europa Truck levert eerste hybride vrachtwagen voor Belgische markt

David Vanheede, CEO van Vanheede Environment Group, Kamel Sid, general director van Volvo Europa Truck en minister Joke Schauvliege.
belga David Vanheede, CEO van Vanheede Environment Group, Kamel Sid, general director van Volvo Europa Truck en minister Joke Schauvliege.
In aanwezigheid van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) overhandigde vrachtwagenbouwer Volvo Europa Truck Oostakker haar eerste hybride vrachtwagen voor de Belgische markt. Vanheede Environment Group uit Geluwe zal de ophaalwagen, overigens ook met hybride opbouw, inzetten voor het ophalen van industrieel afval in Zuid-West-Vlaanderen.

De hybride vrachtwagen bevat een Euro 5-dieselmotor gekoppeld aan een elektromotor. Energie die vrijkomt bij het remmen wordt terug in de batterij opgeslagen. Daardoor bespaart de vrachtwagen tot 20 procent brandstof, stoot die tot 35 procent minder CO2 uit en produceert ook minder geluid. "Het voertuig kan tot 20 kilometer per uur elektrisch rijden", verduidelijkt Yves Verheyden (Volvo Europa Truck). "Daarna wordt de hybride motor ingeschakeld en vanaf ongeveer 70 kilometer per uur wordt enkel op diesel gereden."

Stortplaats
Volvo Europa Truck bouwde in Oostakker de cabine en het chassis, opbouwer Geesinknorba leverde een hybride persunit. "De energie die nodig is voor het inzamelen, laden en persen komt van een batterij die geladen wordt met energie uit onze stortplaats", alus Dieter Verhaeghe (Vanheede Environment Group). Bij dat proces wordt geen CO2 meer geproduceerd.

Vlaanderen 2020
Minister Schauvliege loofde de samenwerking tussen bedrijven die al langer aandacht voor het leefmilieu in hun bedrijfsvoering meedragen. Ze wees op het duurzaam materialenbeheer als belangrijk element om Vlaanderen tegen 2020 naar de top 5 van Europese regio's te loodsen. Schauvliege benadrukte ook de noodzaak om de opgebouwde expertise inzake milieutechnologie te vermarkten, ook in het buitenland.

200 per jaar
Bij Volvo Europa Trucks in Oostakker hoopt men op een jaarproductie tussen 150 en 200 hybride vrachtwagens. Dat zegt Yves Verheyden, Area Manager bij Volvo Europa Trucks. De productiekost van hybride vrachtwagens ligt 2,5 tot 3 keer zo hoog dan bij een klassieke vrachtwagen. De vrachtwagenbouwer hoopt in de Gentse deelgemeente Oostakker gemiddeld wekelijks twee vrachtwagens te bouwen. Sinds de start van productie, medio 2011, zijn al dertig vrachtwagens verkocht in het buitenland, vooral in Nederland, Engeland en Scandinavië.

belga
belga


Meld een bug