Volvo Car Gent krijgt toezegging tweede model op nieuw platform kleine wagens

BELGA
Volvo Car Gent is verzekerd van een toekomstig tweede model op het nieuwe CMA-platform. Dat heeft Hakan Samuelsson, de topman van de Zweedse autobouwer, vandaag bevestigd bij een bezoek aan de Gentse autofabriek. Maar, zo zei Samuelsson er in één adem bij, België moet blijven werken aan de competitiviteit. "Eerst inflatie en dan nog eens een loonstijging. Dat is niet normaal", aldus de Zweedse topman.

De Gentse autofabriek van Volvo is bezig met de ombouw naar het nieuwe platform (CMA) voor kleinere, compactere wagens. Daarop zal later dit jaar het model XC40 (een compacte SUV) worden geproduceerd, zo was al eerder bekendgemaakt. De productie van het huidige topmodel van Gent - de XC60 - wordt in augustus stilgelegd.

Aan de ombouw naar dat nieuwe CMA-platform hangt een prijskaartje van 200 miljoen euro. Daarvan is 75 à 80 procent al gerealiseerd, aldus fabrieksdirecteur Eric Van Landeghem.

Opvolger van V40

Samuelsson maakte vandaag bekend dat op het nieuwe platform nog een tweede model zal worden gebouwd, als opvolger van de V40 die er vandaag van de band rolt. Over welk model het gaat, wou de topman niet kwijt. Gent zal de nieuwe wagens bouwen voor Europa en de VS. In China zal een lokale fabriek produceren voor de Chinese markt. Mogelijk zal Gent ook hybride en elektrische versies van de twee modellen gaan maken.

De start van het tweede model zou "binnen enkele jaren" gebeuren, als de V40 uit productie gaat. Hoeveel wagens Volvo op het nieuwe platform zal maken, werd niet gezegd. Inclusief de toelevering die Gent opnieuw in huis neemt, zou het personeelsbestand op hetzelfde niveau blijven.

BELGA

"Verdere actie"

Tegelijkertijd moet Volvo Car Gent "verdere actie" ondernemen om de competitiviteit van de fabriek op niveau te houden, aldus Samuelsson. "België is niet meteen bekend om zijn lowcost", zei de Zweed.

Hij verwees naar het lagere kostenniveau in Tsjechië en Spanje, twee landen met traditioneel veel wagenproductie. "Er is blijvend discussie nodig om de competitiviteit van de Gentse fabriek te verzekeren." Samuelsson haalde onder meer de kost van elektriciteit aan en vooral de loonkost. "Eerst de inflatie wegwerken en dan onderhandelen over een loonstijging. Dat is niet normaal. Geen enkel ander land kent dat."

"België is niet meteen bekend om zijn lowcost"

Muyters tevreden

In een reactie toonde Vlaams economieminister Philippe Muyters zich erg tevreden over de komst van het tweede model. "We zijn allemaal overtuigd van het belang van Volvo voor de stad Gent, voor de provincie, voor Vlaanderen en voor België", dixit Muyters.

Ook beseffen de Vlaamse en federale regering dat "er nog stappen" moeten worden gezet om de competitiviteit te verbeteren. "De taxshift was alvast een eerste grote stap." Muyters wees ook op de inspanningen die op Vlaams niveau al zijn gebeurd en waar ook Volvo van kon genieten, zoals de opleidingssteun en de doelgroepenkorting voor oudere werknemers.

AFP
BELGA