Vervuilend Fiat-Chrysler drukt uitstoot door schijnconstructie met Tesla

Fiat-Chrysler maakte honderden miljoenen euro’s over aan Tesla om de eigen uitstoot te drukken
Getty Images Fiat-Chrysler maakte honderden miljoenen euro’s over aan Tesla om de eigen uitstoot te drukken
Autofabrikant Fiat Chrysler Automobiles (FCA) betaalt honderden miljoenen euro's aan Tesla om te ontkomen aan boetes van de Europese Unie. Door de verkopen van de elektrische Tesla's aan de eigen verkopen toe te voegen, gaat de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van FCA drastisch omlaag en wordt voldaan aan de eisen voor schoon uitlaatgas.

Tesla ontkomt zelf sowieso aan de boetes, omdat het uitsluitend volledig elektrische auto's maakt. De Financial Times onthult de opmerkelijke afspraak tussen beide autofabrikanten. 

Fiat maakt vooral benzine- en dieselauto's en de merken Jeep en Chrysler, die eveneens tot FCA behoren, hebben veel benzineslurpers in het modelaanbod. Ook de kleinere merken Alfa Romeo en Maserati van FCA helpen met hun sportieve aspiraties bepaald niet mee om de gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te brengen. Vanaf volgend jaar mag het gemiddelde van alle auto's die een fabrikant in de Europese Unie wil verkopen niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer zijn. Is die hoger, dan volgen er flinke boetes.

Eisen

Hoe opmerkelijk ook, de Europese Unie laat een dergelijke afspraak toe. De eisen gelden namelijk per fabrikant en niet per merk. Andere fabrikanten, zoals de Volkswagen Groep, profiteren van het grote aantal merken dat zij voeren. Zo kan de Volkswagen Groep de hogere CO2-uitstoot van Porsche's en Audi's compenseren door de in dat opzicht bescheidener modellen van Volkswagen, Skoda en Seat. 

Voor Tesla is de deal met Fiat Chrysler bepaald geen primeur. In de Verenigde Staten haalt de autobouwer al inkomsten uit de verkoop van ‘uitstootcredits’. Vorig jaar ging het om 103,4 miljoen dollar, in 2017 om 297,7 miljoen dollar. 




31 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, zoals bij elk product, zitten de recyclagekosten verrekend in de aankoopprijs. Tesla heeft daarvoor al jaren een contract met Umicore. En dat geldt trouwens ook voor gewone brandstofwagens.

  • Hans Schoen

    Het kan alleen maar beter worden met EVs! 100 jaar vernieling ipv vernieuwing heeft lang genoeg geduurd!

  • Hendrik Patyn

    En als men dan nog eens rekening houd met hoe vervuilend de elektrische wagens zijn is het helemaal onnozel, koop dan nog een Tesla en je hebt dan nog de minst betrouwbare wagen van de markt, zie Tesla websites vol met klachten en het is maar een batterij op wielen . En de gewone mens mag meebetalen aan de subsidies voor de Teslaeigenaars. De batterijen zijn misschien recycleerbaar, maar tegen welke prijs, en wie gaat het betalen?

  • Romy Snijers

    [quote]De eisen gelden namelijk per fabrikant en niet per merk...[/quote] En, MAAKT (fabriceert) FIAT dan deze Tesla's ??? Indien niet, dan is dit enkel een leugen, en een zoveelste constructie....

  • Geert Tamsyn

    Eddy Lipstick, elektriciteit heeft tenminste het potentieel om op hernieuwbare en niet-vervuilende manier geproduceerd te worden, nu en zeker in de toekomst, fossiele brandstoffen zullen dat nooit hebben. En batterijen zijn 100% recycleerbaar.