Verlies Tesla ondanks recordproductie

Elon Musk
REUTERS Elon Musk
Tesla heeft in het tweede kwartaal opnieuw verlies gemaakt. De maker van elektrische auto's produceerde meer voertuigen dan ooit in een kwartaal en leverde er ook meer af, maar gaf ook geld uit aan reorganisatiekosten. Het bedrijf van topman Elon Musk blijft inzetten op verdere uitbreiding van de productie.

Het verlies van Tesla kwam uit op 408 miljoen dollar. Daar zat 117 miljoen dollar bij aan reorganisatiekosten en andere eenmalige lasten. Het hoge aantal leveringen zorgde wel voor een operationele kasstroom van 614 miljoen dollar. In combinatie met een uitgifte van aandelen en obligaties ter waarde van 2,4 miljard dollar, heeft het bedrijf nu 5 miljard dollar in kas.

Begin deze maand maakte Tesla al bekend een nieuw record te hebben gevestigd door ruim 95.000 auto's af te leveren. De leveringen van de Model 3, de eerste massaproductieauto van het merk, is nu ook op gang gekomen in Europa en Azië. Tesla produceerde van alle modellen iets meer dan 87.000 stuks in de maanden april tot en met juni.

Tesla wil eind dit jaar 10.000 voertuigen per week produceren. Dat moet gaan lukken als de Chinese Gigafactory in Shanghai in het vierde kwartaal in gebruik kan worden genomen. Ook wordt er voortgang geboekt voor een Europese Gigafactory. In het lopende kwartaal wil Tesla daarvoor een locatie kiezen. De investeringen schat Tesla voor dit jaar met tussen de 1,5 miljard en 2 miljard dollar echter lager in dan eerder.

De productie van de Model Y, een kleinere SUV, begint als alles goed gaat in het najaar van 2020. Dat model deelt veel onderdelen met de Model 3, maar is naar verwachting winstgevender omdat de markt voor SUV's groter is en de prijs hoger ligt.

Tesla verkocht ook meer thuisbatterijen en industriële batterijen. De hoeveelheid zonnedaken die het bedrijf verkocht, nam echter opnieuw af. Volgens de onderneming wordt er hard gewerkt om dat bedrijfsonderdeel weer op het juiste pad te zetten.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Matt Casters

    Ter informatie, het is een boekhoudkundig verlies. De hoeveelheid geld die Tesla beschikbaar heeft is gestegen tot $5 miljard en ze verdienen gemiddeld 19.2% op elke verkochte auto. Tesla laat hyn prijzen continu zakken op tussen de 15 en 20% marge uit te komen.

  • Ghijs Elvan

    De bedoeling van Tesla is niet om zoveel mogelijk auto's te verkopen,maar wel om nu zoveel mogelijk geld binnen te halen via aandeelhouders en via verkoop van huidige modellen. Deze inkomsten gebruiken ze om de ontwikkeling van de robotaxi te financieren. De huidige modellen moeten als testexemplaren beschouwd worden waarmee Tesla veel feedback verzamelt en bijleert. De Robotaxi zal niet verkocht worden, maar wel inkomsten genereren uit taxiritten, zonder chauffeur.

  • raf peeters

    Het is niks en blijft niks voor de doorsnee gebruiker ,ze zijn veel te duur en zullen alleen duur blijven en onbetaalbaar voor al diegene die nu onderweg zijn met wagens tot en met 25000€ en dat is de overgrote meerderheid.Maar is het niet dit wat ze willen uiteindelijk ,zuivere lucht ,maar dan ook geen verkoop meer en winst gaan die nooit maken want daar heb je massa product voor nodig en dat is een E wagen zeer zeker niet.

  • Alex Wellens

    binnen 5j zie tesla's enkel nog in musea