Topman Volvo waarschuwt voor “grote gevolgen” van Trumps handelsoorlog met China: “Prijs auto’s zal stijgen”

REUTERS
Autobouwer Volvo remt de aanwervingen voor zijn nieuwe fabriek in het Amerikaanse Charleston af. Dat heeft topman Håkan Samuelsson gezegd in een interview met de Amerikaanse krant USA Today. De Zweed klaagt over de handelsoorlog die president Donald Trump voert met China, en de daaruit voortvloeiende hoge heffingen.

Het plan was om tegen eind dit jaar 1.500 mensen aan te werven in de Verenigde Staten en 4.000 in de komende jaren. In welke mate dat nu verandert, zegt Samuelsson niet. De fabriek in South Carolina, de eerste van Volvo in de VS, opende in juni zijn deuren.

Volvo dacht vanuit de VS ook wagens te kunnen exporteren naar Azië. De handelsoorlog maakt dat moeilijker. "We dachten dat Charleston auto's zou kunnen bouwen voor China", legt Samuelsson uit. "Dat zal niet werken." Daarom werkt het bedrijf nu aan plannen om de S60 in China te maken voor lokale verkoop.

Samuelsson waarschuwt de regering-Trump bovendien dat bijkomende heffingen op de in- en uitvoer van auto's "grote gevolgen" kunnen hebben. Auto's dreigen duurder te worden, zegt hij.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Heffens

    China is al 20 jaar met een handelsoorlog bezig maar in het naïeve westen (VS inbegrepen) hadden ze dat nog niet door.

  • Jef Heffens

    Die spreekt al naar de mond van de Chinese partij.

  • Jean Huysmans

    Voor diegenen die het niet te best weten: de prijs van een auto in het Amerika van Mijnheer Trump ligt gemiddeld 30% lager dan in het Europa van Merkel, Juncker, Verhofstadt e.a. Hadden we maar een Trump in Europa.

  • Jean Huysmans

    De prijs van auto's zal in Europa vooral stijgen door de toenemende belastingen en taksen. Geen enkele EU lidstaat krijgt zijn begroting rond zonder bijkomende taksen. Dit lijkt mij ook normaal als je de, quasi volledige, bevolking van een ander continent ten laste neemt.

  • piet devlieger

    Auto's worden duurder - dus minder mensen kopen auto's - dus prijzen auto's dalen weer. Elementair, mijn beste meneer topman Samuelsson. Voorbeeld : toen je 20 jaar geleden naar Mercedes ging en korting vroeg kreeg je als antwoord vanuit de hoogte : 'voor korting moet je bij Opel zijn'. Vanmorgen gezien dat Mercedes 40 % korting geeft op stockwagens. Arrogantie straft altijd zichzelf. Topman Samuelsson heeft het duidelijk nog niet begrepen.