Test-Aankoop wil dat VW ook niet-Duitse consumenten compenseert

AFP
Het zou onaanvaardbaar zijn dat Volkswagen enkel Duitse consumenten compenseert voor het gesjoemel met uitstootwaarden. Daar waarschuwt Test-Aankoop voor. Vandaag is een schikking in Duitsland afgesprongen, ook al krijgen Duitse consumenten toch een compensatie.

Vandaag raakte bekend dat onderhandelingen zijn afgesprongen tussen de automaker en Duitse consumentenorganisaties, die meer dan 400.000 dieselklanten vertegenwoordigen. Volkswagen was bereid 830 miljoen euro uit te trekken voor de schikking, of zowat 2.000 euro per klant. Volkswagen liet echter weten de betrokken klanten toch te willen compenseren, ondanks het mislukte overleg.

In een reactie betreuren Test-Aankoop en andere Europese consumentenorganisaties het afspringen van de schikking. "We voeren een gemeenschappelijke strijd tegen het door VW gepleegde bedrog tegenover zijn klanten door jarenlang voertuigen te verkopen die beduidend vervuilender waren qua NOx-uitstoot dan aangekondigd. Zowel de Duitse als de andere consumenten hebben recht op een eerlijke vergoeding", klinkt het.

De Europese verbruikersorganisaties vragen een gelijke behandeling van alle Europese consumenten. Het zou "onaanvaardbaar zijn dat Volkswagen enkel Duitse klanten compenseert", klinkt het. 




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Anita Rosseels

    Geen schade geleden??? Na het vervangen van de sjoemelsoftware begonnen de problemen maar pas voor ons. Wij hadden een goede auto tot dan. De kosten bleven oplopen door die verandering. Bijgevolg hebben wij onze 5 jaar oude auto moeten weg doen want dit was een lopende rekening dus kom mij niet vertellen dat er hierdoor geen schade is geleden. Wij waren trouwens niet de enige en het bewijs was duidelijk wat de oorzaak hiervan was.

  • raf peeters

    TestAankoop ,nu zijn ze er weer,even op de rug van een ander zich laten opmerken. Waar zaten ze tijdens de dieselkwestie ,nergens.Ze hadden destijds maar een platform moeten voorzien waar gedupeerden zich konden melden en globaal een klacht indienen.Als ze denken dat VW zomaar in Belgie mensen gaan vergoeden zullen ze lang wachten.Als je test Aankoop nodig hebt zijn ze er nooit.

  • Dirk Claessens

    Waarom moeten klanten een compensatie krijgen? Op welke manier hebben zij "schade" geleden? Ze hadden/hebben een auto zonder problemen kunnen gebruiken en heel die affaire heeft hun niks meer gekost dan een auto die wel voldeed aan de normen. Of bedoelen ze "morele" schade omdat ze ineens allemaal ecologisten zijn?