Tesla voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard op beurs

Als Tesla dit niveau op Wall Street zes maanden lang weet vast te houden, krijgt topman Elon Musk een bonus in aandelen uitbetaald ter waarde van honderden miljoenen dollars.
AP Als Tesla dit niveau op Wall Street zes maanden lang weet vast te houden, krijgt topman Elon Musk een bonus in aandelen uitbetaald ter waarde van honderden miljoenen dollars.
De maker van elektrische auto's Tesla is vandaag qua beurswaarde voor het eerst door de grens van 100 miljard dollar gegaan. Daarmee heeft het bedrijf de op één na hoogste beurswaarde van alle autofabrikanten, achter het Japanse Toyota.

De grens van 100 miljard dollar aan beurswaarde is belangrijk voor topman Elon Musk. Als Tesla dit niveau op Wall Street zes maanden lang weet vast te houden, krijgt hij een bonus in aandelen uitbetaald ter waarde van honderden miljoenen dollars.

Tesla is nu meer waard dan Volkswagen, terwijl die Duitse autofabrikant vorig jaar dertig keer zoveel voertuigen verkocht als Tesla. Daarnaast heeft het bedrijf ook een hogere beurswaarde dan zijn Amerikaanse branchegenoten General Motors en Ford bij elkaar.

Na de start van de handel ging het aandeel vandaag tot 4,6 procent hoger. Aan de voorlopige hoogste koers tijdens de handelsdag, ruim 572 dollar, is Tesla ruwweg 103,1 miljard dollar waard. Volkswagen is nu 99,8 miljard dollar waard.

Tesla’s koers kreeg onder andere een zetje door een overwinning in een juridisch conflict met de Amerikaanse staat Michigan. Die gaf het merk lange tijd geen toestemming om zijn auto’s direct te verkopen aan consumenten, in plaats van via dealers. Het gerecht in Michigan gaat er nu mee akkoord dat inwoners van de staat auto’s direct van Tesla kunnen kopen, zolang het contract aangeeft dat de verkoop buiten de staat plaatsheeft.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Thomas Magontier

    Mooi eh. Elke morgen rijd ik met mijn Tesla Model S 100Dual Motor het verkeer in tussen die afgunstige zure zeveraars die denken dat het licht uitgaat en hersenloos herhalen wat de olielobby iedere dag de pers en google inlepelt. Zalig de armen van geest. Vergeet de dt fouten niet in je antwoord.

  • Hans Schoen

    Dankzij Elon Musk krijgen we sneller vooruitgang tot een betere wereld. Te weinig laadpalen is onzin, je kan gewoon thuis laden! Ook voor mensen zonder garage of parking komen er oplossingen zoals draadloze inductie. Zelfs rijdend opladen komt er. Uitstoot verminderen kost gewoon tijd, ook bij de ruimtevaart! NB Populatie en tegelijk de uitstoot van dierlijke produkten met hun consumptie is het allergrootste probleem! Dat moet echt prioriteit hebben, de rest komt wel weer goed!

  • jorie Vanderperren

    Hoe? De experts waren het er toch unaniem over eens? Tesla zou tegen nu toch al lang niet meer bestaan? Waar zitten die geleerde mannen nu?

  • Geert Tamsyn

    Leonarda, de Falcon Heavy van SpaceX lanceert meer vracht dan 10 andere raketten, en de draagraketten worden hergebruikt. De grootste ecologische stap voorwaarts sedert het begin van de ruimtevaart. Musks wereldwijd 5G netwerk gaat nog veel levens redden.

  • Peter Hegge

    Leonarda , er is geen 1 autobouwer die met het milieu inzit. Ze hebben iedereen gek gekregen om met een electrische auto te gaan rijden. Beleidsmakers zijn er gretig op ingegaan en zitten met de handen in het haar. Zie je in België al iedereen zijn auto laden? We hebben al misschien 100 paaltjes staan. Het basisnet is er niet op voorzien. We gaan nog lachen. Omzet, nieuw wagenpark, en veel misère, meer houd het niet in.