Ga naar de mobiele website
^ Top

Tesla jaagt er bijna een half miljoen euro per uur door. Aan dit tempo wenkt het bankroet in augustus volgend jaar

Model 3 van Tesla
EPA Model 3 van Tesla
Tesla verraste recent nog met de lancering van een elektrische truck en sportwagen. Maar het is niet al goud wat blinkt voor de autofabrikant. Het bedrijf van Elon Musk rijdt letterlijk op het randje en blijft massaal veel geld verliezen. Aan dit tempo gaat Tesla in augustus volgend jaar failliet, zo berekenden analisten van Bloomberg en het Franse financiële dagblad Les Echos.

Over de afgelopen twaalf maanden had de onderneming een 'cashburn' van 8.000 dollar per minuut (of 480.000 dollar per uur - omgerekend zo'n 405.000 euro)' of 3,6 miljard dollar per jaar, zo tonen de berekeningen van de analysten aan. Een cashburn is de snelheid waarmee een (nieuwe, jonge) onderneming haar liquiditeiten of kapitaal gebruikt ('verbrandt') alvorens een positieve operationele kasstroom te genereren.

Aan deze snelheid is de autofabrikant op koers om op maandag 6 augustus 2018 bankroet te zijn , zo leren de berekeningen. Weinig specialisten denken echter dat de cashburn aan dit tempo zal blijven verdergaan omdat Tesla's Model 3 naar hun verwachting het broodnodige geld in het laatje zal brengen. Maar niet iedereen is daarvan overtuigd omdat de productie sputtert.

De Nieuwe Roadster
Photo News De Nieuwe Roadster

De nood aan vers kapitaal is op dit moment zodanig hoog voor de onderneming dat Musk voor de dag is gekomen met een nieuw plan om geld op te halen. Zo vraagt hij aan klanten om reeds bij de bestelling het nodige geld op te hoesten voor een wagen die misschien pas na vele maanden of in het slechtste geval na vele jaren zal geleverd worden.

Zo moeten klanten die een Roadster bestellen van de gelimiteerde oplage genaamd 'Founders Series', 250.000 dollar betalen, ook al moeten ze nog minstens twee jaar op hun nieuwe sportwagen wachten. Kopers van een gewone Roadster dienen meteen 50.000 dollar neer te tellen bij de reservatie. Bedrijven kunnen al een truck reserveren voor 5.000 dollar, maar de elektrische vrachtwagen gaat pas in 2019 in productie.

De elektrische truck van Tesla
EPA De elektrische truck van Tesla

"Of Musk het nu nog tien maanden of een jaar zal uithouden,  is maar de vraag.  Maar het is duidelijk dat hij snel kapitaal nodig heeft", stelt Kevin Tynan, analist bij Bloomberg. Hij verwacht dat Tesla minstens 2 miljard dollar zal moeten ophalen tegen de tweede helft van volgend jaar om het hoofd boven water te houden.

Zolang Tesla zo veel cash 'verbrandt', blijft de onderneming afhankelijk van het enthousiasme van de markten of de geldbuidel van een witte ridder", meent Christian Hoffman, vermogensbeheerder bij Thornburg Investment Management.

Meer over



28 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Christiaan Ghijselinck

    Electrisch rijden IS de toekomst , met of zonder Tesla. Ik rij een Kangoo ZE , en die is best betaalbaar aan 26.000 Euro incl; BTW . Diegenen die denken dat waterstof de toekomst is weten niet waarover ze hebben - zijn niet van die techniek op de hoogte - noch wat het kost , noch wat de gevaren betreft , tenzij zij de lobby sponseren

  • Erny Blauwblomme

    Electrische wagens rijden eigenlijk op kolen en kernenergie want 90 procent van onze stroom wordt in Frankrijk en Duitsland gekocht. resp. kernenergie en bruinkool.

  • Dirk Saenen

    adolf vannieuwlandt : musk gebakken lucht ? In die auto van gebakken lucht heb ik intussen meer dan 200.000 km. Intussen rijden er bijna 300.000 gebakken lucht auto's rond. En het ruimtelab ISS wordt bevoorraad door raketten van gebakken lucht. Geef mij nog maar wat van die gebakken lucht. Koop jij intussen maar bitcoin.

  • Marcus Camps

    Het is me nog altijd niet duidelijk waarom een elektrische wagen zoveel meer zou moeten kosten dan een dieselauto. De motor is goedkoop. De technieken gekend. Maar de besparing is blijkbaar al ingezet. 480000 dollar per uur, 4.2 miljard dollar per jaar is al 3.6 miljard geworden in dit artikel.

  • Patrick De pauw

    Dus er zullen weer klagers zijn die geld hebben gestoken en nu geld gaan verliezen de beurs zal daar wel voor zorgen,Tesla is voor de rijke klasse?ik kan mij zoiets niet veroorloven als werkmens!

Meld een bug