Tesla bouwt eerste Europese gigafabriek in Duitsland

Elon Musk.
REUTERS Elon Musk.
De eerste Europese gigafabriek van automaker Tesla komt in Duitsland te staan, in de omgeving van Berlijn. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk gezegd. Daarmee vist onder meer Nederland definitief naast het net. Eerder dit jaar stelde Musk al dat Duitsland de eerste keuze was.

In de gigafabriek zullen naast de toekomstige compacte SUV Model Y, ook batterijen en aandrijvingen gebouwd worden. Tesla was lang op zoek naar een geschikte locatie. Meerdere landen waren in de race; ook Vlaanderen werd in het verleden als kanshebber genoemd door Musk.

De in Duitsland geplande fabriek zou 6.000 tot 7.000 nieuwe banen opleveren. De nabijheid van Berlijn en de nieuwe luchthaven BER waren volgens een woordvoerster belangrijk voor Tesla. In de voorbije maanden waren er intensieve gesprekken tussen Berlijn, Brandenburg en Tesla. Tesla plant ook een ontwikkelings- en designcentrum in Berlijn.

De Nederlandse regering beloofde eerder dat ze zich sterk zou maken om Tesla over te halen de megafabriek in Nederland te vestigen, maar vist dus definitief naast het net. Lelystad deed openlijk een gooi naar de gigafabriek, omdat die veel nieuwe werkgelegenheid met zich mee zou brengen. Tesla heeft in Tilburg wel al een afbouwfabriek en een servicewerkplaats.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Tesla bouwt momenteel niks (is zijn droom),Musk zou wel willen ,in de Duitse media gister waaide een andere wind,misschien eventueel ontwikkeling van batterijen ,maar de Duits staat zeker niet te springen voor Tesla.

  • Willy Vivet

    Dan is het voor Tesla maar te hopen dat BER ooit opengaat, staan al 9 jaar achter met hun in gebruikname.

  • Matt Casters

    Pfff, de kwaliteit van Tesla. Voor de belangrijkste onderdelen van die auto's zoals de batterijen en de aandrijflijn ligt het merk vele jaren voor op de concurrentie. Van een goeie lak zie je niks na 5 jaar maar een goeie batterij, dat merk je onmiddellijk. Voor wat het interieur betreft kan ik geen gewone auto meer zien na een paar jaar Tesla. Die dure leren zetel van je oma is ook kwaliteit maar je wil er niet mee gezien worden.

  • Robin Demey

    @Piet Devlieger: de problemen van afwerking zijn reeds verleden tijd. Op een uitzondering na, net zoals elk ander merk. De model 3 zit momenteel op of boven de industrie standaard!

  • piet devlieger

    Dat zou een doorbraak kunnen zijn voor de kwaliteit en de afwerking van de auto's van Tesla.