Tesla boekt stevig kwartaalverlies

REUTERS
Tesla is weer in de rode cijfers gedoken, na twee kwartalen op rij met winst. De maker van elektrische auto's had afgelopen verslagperiode naar eigen zeggen te maken met onvoorziene omstandigheden, waardoor er minder voertuigen afgeleverd werden dan de bedoeling was. Het verlies kwam uit op dik 702 miljoen dollar, bijna net zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar en groter dan alom verwacht.

De omzet steeg wel flink, van 3,4 miljard dollar een jaar terug tot 4,5 miljard dollar. Maar analisten hadden op veel meer opbrengsten gerekend.

Tesla meldde onlangs al minder auto's van het nieuwe type Model 3 bij klanten te hebben afgeleverd dan beloofd. Tesla wijt de lagere cijfers aan het feit dat de Model 3 voor het eerst ook buiten de Verenigde Staten werd geleverd. Het duurt langer om de auto bij een internationale klant te krijgen dan bij een klant in de VS.
De autobouwer houdt voorlopig vast aan zijn eerder gestelde leveringsdoelen voor heel 2019. Het bedrijf denkt dat de vertragingen komende tijd weer weggewerkt kunnen worden. Tesla gaat er daarnaast vanuit in het derde kwartaal van dit jaar weer winstgevend te zijn.

Het bedrijf publiceerde zijn handelsbericht overigens rijkelijk laat. Toen een uur na de slotbel op Wall Street de cijfers nog niet binnen waren, was er hoon en spot op Twitter. 




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, en hebt u ook iets verder gelezen dan uw citaat? Dan zal u nl. weten dat in Noorwegen in maart alle Model 3 geleverd werden die in 2017/2018 besteld werden. Logisch dat de verkoop in april dan een stuk lager is. Of moet Tesla elke maand de verkoop van 2 jaar ver evenaren?

  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, vergeet ook niet de 30 e-trucks van Daimler die tegen eind dit jaar in de States zullen rondrijden. U beseft blijkbaar niet dat een truck het ideale vervoermiddel is om elektrisch te rijden: in de oplegger is veel plaats voor batterijen, en de oplegger staat veel langer stil dan de trekker, waardoor er meer dan voldoende laadtijd is. Bovendien kost een e-truck amper de helft van een H2-truck. Geen wonder dat er al 2000 Tesla Semi's besteld zijn, lang voor hij in productie komt.

  • Hendrik Patyn

    Citaat: We now got April sales numbers for EVs in Norway, and the Tesla Model 3 fell 86% from March to April - 5,315 units down to 721, goed bezig. Aandeel +9% was wel 40% gezakt, en nu in 24u tijd veel negatieve berichten, dus volgende week.... enkel aandeelhouders proberen nog positief te blijven anders zijn ze alles kwijt, Tesla is even geloofwaardig als de Efteling. Er is zopas een filmje geplaatst geweest van iemand die 3 maanden zijn model 3 heeft, slecht lak, slecht afgewerkt...

  • Hendrik Patyn

    Dat van 2020, ze hebben Musk de vraag gesteld, het is de bedoeling 2020 maar hij is het ondertussen verre van zeker.

  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, Tesla Semi komt in productie in 2020, er zijn al 2.000 bestellingen. UPS zal met 3 trucks rondrijden op korte afstanden. Al eens naar de H2-pomp bij Toyota in Zaventem gaan kijken? Daar kan 1 auto tanken, of 2 als ze niet te veel moeten tanken. Dan is er een dik half uur en veel energie nodig om de pomp weer op druk te brengen. Capaciteit 30 auto's per dag, max. 40 als ze niet te gulzig zijn. Ik heb geen voordeel bij de verkoop van EV, ik kan wel feiten en cijfers interpreteren.