Tachtig jobs bedreigd bij Volvo-toeleverancier Benteler

Volvo Car Gent zette begin dit jaar het contract met Benteler stop. Het bedrijf maakt voor- en achterassen van Volvo-modellen en telt ongeveer 240 werknemers.
belga Volvo Car Gent zette begin dit jaar het contract met Benteler stop. Het bedrijf maakt voor- en achterassen van Volvo-modellen en telt ongeveer 240 werknemers.
De directie van Volvo-toeleverancier Benteler heeft de intentie tot collectief ontslag van zowat 80 werknemers aangekondigd. Het bedrijf verloor zijn contract met Volvo Car Gent. De aankondiging komt voor de christelijke vakbond ACV niet als een verrassing. "Het lag in de lijn van de verwachtingen", zegt vakbondsvrouw Els De Vos.

De aankondiging is een direct gevolg van de afbouw van de huidig geproduceerde modellen bij Volvo Car Gent en de vermindering van werkgelegenheid die gepaard gaat met de nieuwe koers die het bedrijf wil varen.

Indien de intentie bevestigd wordt, kan de reorganisatie in de eerste helft van 2018 een impact hebben op de werkgelegenheid voor ongeveer een derde van alle medewerkers. Het gaat om ongeveer 80 van het 240-tal banen.

Benteler produceert voor- en achterassen van Volvo-modellen, maar het bedrijf verloor samen met vijf andere toeleveringsbedrijven begin dit jaar het contract voor de Gentse fabriek.

"Het bedrijf is al meer dan een jaar op zoek naar alternatieven voor de fabriek in Gent om de werkgelegenheid maximum te kunnen behouden", meldt de directie. "Dat onderzoek heeft tot op heden nog geen concreet contract opgeleverd, maar het bedrijf zal de inspanningen blijven verder zetten."

Voorakkoord

De christelijke vakbond ACV noemt de aankondiging van Benteler een formalisering van een beslissing in het kader van de wet-Renault. Er is met de directie ook al een voorakkoord gesloten met "correcte voorwaarden" voor de werknemers. "We hebben gevraagd om duidelijkheid te verschaffen nadat enkele ballonnetjes waren opgelaten over alternatieve tewerkstelling", aldus De Vos. "De werknemers zijn ondertussen op de hoogte gebracht van de uitstapvoorwaarden en ze hebben het voorakkoord goedgekeurd."




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jan Verstrepen

    Nog eens 80 kandidaten voor flex- jobs en interim koten ,ze zouden ook kunnen werken als in China, 7/7 en 16 h daags aan 25 Euro/ maand, want daar komt het uiteindelijk op aan.

  • Carl Vangenechten

    De geschiedenis herhaalt zich. De eerste afdankingen vallen bij de leveranciers, later volgen afdankiingen bij de autoconstructeurs zelf en tenslotte, als stakersbonden onredelijk blijven, verhuist de fabriek naar het buitenland.