Sterke stijging in premieaanvragen voor volledig elektrische auto's

Archieffoto.
rv Archieffoto.
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn 230 premies aangevraagd voor batterij-elektrische wagens, tegenover 415 aanvragen over heel 2018. Ook de premie-aanvragen voor elektrische motor- en bromfietsen lopen vlot. 

In totaal is van januari tot maart voor bijna 900.000 euro aan premies aangevraagd. "Het gaat de goede kant uit met de elektrificatie van ons vervoer. In de maand maart bedraagt het marktaandeel volledig elektrische wagens in Vlaanderen 2,23 procent, voor het eerst meer dan 2 procent. Dat is nog lang niet genoeg, maar de tendens is duidelijk", zegt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld).

Tesla

Van januari tot maart 2019 zijn in totaal 444 premies aangevraagd: 230 voor batterij-elektrische wagens, 183 voor elektrische bromfietsen en 31 voor elektrische motorfietsen. In totaal gaat het om 896.516 euro aan premies.
Vooral bij de batterij-elektrische wagens is er een opvallende toename: 230 aanvragen tijdens het eerste kwartaal 2019 tegenover 415 over het ganse jaar 2018.

Een mogelijke verklaring voor de stijging is het op de markt komen van Tesla model 3. Sinds half februari liepen er hiervoor liefst 42 premie-aanvragen binnen. Voor de Renault ZOE waren er 32 aanvragen. De Nissan Leaf blijft met 95 aanvragen de populairste batterij-elektrische wagen bij particulieren in Vlaanderen.

Publieke oplaadpunten

Belangrijk om het vertrouwen te wekken zijn het aantal publieke laadpunten. Op één jaar tijd is dat aantal bijna verdubbeld: van 1.726 laadpunten in februari 2018 naar 3.047 in februari 2019. De uitrol van het laadpuntenplan zit daarmee op schema. Tegen eind 2020 zullen er 5.000 extra publieke laadpunten staan, aldus minister Peeters.

Op 31 maart reden in Vlaanderen 36.497 elektrische wagens, waarvan bijna 10.000 batterij-elektrische en ruim 27.000 plug-in hybrides; wat neerkomt op een aandeel van respectievelijk 0,26 en 0,77 procent. Voor het eerste kwartaal van 2019 bedraagt het marktaandeel van volledig elektrische voertuigen 1,65 procent. Over heel 2018 bekeken was dat 0,82 procent.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hendrik Patyn

    Inderdaad fake news, dit komt door de leveringen die jarenlang zijn uitgesteld. En het is schandalig dat mensen met een laag inkomen moeten meebetalen aan de wagen van de mensen met een hoog inkomen.

  • Hilde Van Grieken

    Fake News! Dat zijn enkel de aankopen van het autosalon die nu naar voor worden geschoven. Ben eens benieuwd voor het einde v.h. Jaar! En dat ze eens stoppen met al die subsidies, maar ja als ze dat doen koopt er bijna niemand nog een elektrische wagen denk ik.

  • raf peeters

    Sterke stijging?.Op einde van 't jaar zijn het er nog "maar" 1000 en dit zal voor 95 % bedrijven zijn die hem voor 120% af schrijven als bedrijfslast om maar bedrijfslast te maken ,de burger heeft daar geen geld voor en laat staan dat je van Limburg naar West Vlaanderen en terug wil rijden ,je komt er niet.

  • Hendrik Patyn

    Het is een schande dat mensen met een laag inkomen moeten meebetalen bij de aankoop van bv een Tesla van iemand van een hoog inkomen, in Nederland begint hier nu ook protest tegen te komen. Als je 50 tot 100000€ betaald voor een wagen, dan zal die premie toch niet nodig zijn.

  • Stefanie van Dijk

    Schei nou toch eens uit met al die premies! Wij mogen met z'n allen betalen voor de premies van een paar die het makkelijk zonder kunnen betalen. Daarbij snap ik niet dat er überhaupt nog iemand in trapt, binnen een paar jaar wordt alles waar premie op gegeven is afgestraft, is tot nu toe met alles nog zo geweest, de dieselwagen, zonnepanelen noem maar op

Video