Schandaal of niet: Vlaming koopt nog altijd Volkswagens

reuters
Broeikasgassen? ­Sjoemelsoftware? ­Gesloten fabrieken? Het laat de Vlaming koud. Volkswagen ­verkoopt dezer dagen geen auto minder. En als het Duitse merk het voorbeeld van Renault en Opel na de sluiting van hun fabrieken volgt, wacht het zelfs een topjaar in de showrooms. "Die merken verkochten ondanks de verontwaardiging net méér auto's", zeggen experts.

Het interesseert de gemiddelde Vlaamse chauffeur maar matig hoeveel broeikasgassen en fijn stof zijn wagen nu precies uitstoot. "Als hij maar lekker bolt, er leuk uitziet en niet te duur is. We praten graag politiek correct, maar aan het einde van de dag is een gratis schuifdak toch belangrijker dan het milieu", zegt auto-expert Vic Heylen. Hij verwacht dat Volkswagen ondanks alle heisa rond hun 'sjoemelsoftware' de komende weken amper minder auto's zal verkopen.

En die verwachting wordt bevestigd in de showrooms van de Vlaamse VW-, Audi-, Skoda- en Seat-dealers: het is er nog even druk als twee weken geleden. Garagisten moeten er bezorgde klanten geruststellen, dat wel. Maar verkopers brengen nog steeds Golfjes, A3's, Octavia's en Léons aan de man. "Natuurlijk stellen sommige klanten vragen. Maar als we hen vertellen dat de nieuwe dieselmodellen andere motoren hebben, is dat voldoende om ze hun handtekening op de bestelbon zetten", zeggen handelaars.

"Nooit meer Renault!"
Dat verbaast Vic Heylen van Flanders Centre for Automotive Research allerminst. Hij heeft 45 jaar ervaring in de internationale automobielsector en heeft al eerdere crisissen de revue zien passeren. "Toen Renault in 1997 zijn fabriek in Vilvoorde sloot en prompt 3.100 werknemers hun job verloren, riepen duizenden Vlamingen dat ze nooit meer een Renault zouden kopen. Ze plakten zelfs stickers op hun auto's:  'Nooit meer Renault!' Wat bleek? Het jaar nadien rolden bijna 6.000 méér Renaults uit de showrooms. Hetzelfde fenomeen deed zich voor na de sluiting van Opel in Antwerpen: 2.000 wagens méér verkocht. Grote verontwaardiging heeft zich in België nog nooit hard laten voelen in de verkoopcijfers." 

KLIK HIER EN LEES HET VOLLEDIGE VERHAAL IN ONZE DIGITALE KRANT (NU GRATIS 5 WEKEN PROEF)