Primeur: BMW is de eerste met draadloos opladen van wagen

BMW
Elektrisch rijden of een plug-in hybrid: velen willen het, maar afgezien van de angst om met lege accu's te stranden, vormt ook het laden met een stekker een nadeel. BMW heeft als eerste de oplossing: inductieladen.

Elke keer bij het thuiskomen de stekker in je auto steken en deze er elke keer bij het vertrek weer uithalen: veel bezitters van een elektrische auto zouden deze  handeling liever overslaan. Dat kan vanaf heden ook, want BMW is de eerste die vanaf juli een draadloos laadsysteem kan leveren, en wel op de 530e iPerformance plug-in-hybride.

BMW

Bewegingsmelder

De stroom komt van een basisstation dat op de grond wordt geïnstalleerd. Aan de onderzijde van de auto zorgt een spoel voor de stroomoverdracht. Een bewegingsmelder aan de onderzijde van de auto voorkomt dat er iets of iemand onder stroom wordt gezet. Het enige wat je hoeft te doen, is de auto parkeren op het grondstation, waarna de accu's van de 530e iPerformance binnen 3,5 uur vol zijn. 

Een van de automerken die nu ook werk maakt van draadloos laden is Kia. Eerder zijn ook merken als Mercedes, Volvo en Toyota met vergelijkbare techniek bezig geweest. Op dit moment is het grondstation van BMW alleen verkrijgbaar in Duitsland, maar Amerika, Engeland, Japan en China volgen snel. Nu alleen nog een nieuwe term bedenken voor alle plug-in hybrids wanneer dit systeem gemeengoed wordt.




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Luc Lepoudre, het rendement van een EV schommelt tussen de 60 en de 70 % en is nog stijgend. De dieselwagen haalt, na een ontwikkelingsperiode van 100 jaar, nog altijd geen 20 %.

  • Geert Tamsyn

    Frank Joos, onze stroom voeren we al in, juist dank zij de kerncentrales, want die zijn Frans. En zo zitten wij in de top 3 van hoogste elektriciteitsprijzen, en geven wij via Electrabel een cadeau van 1,6 miljard aan de Franse aandeelhouders van Engie.

  • Hendrik Patyn

    Eigenlijk moeilijk te verstaan, je kunt dan 30-40 km elektrisch rijden, maar meestal worden dergelijke wagens gekocht door mensen die veel op de baan moeten. Als je dan 150km per dag doet rijdt je dan nog 115km op diesel of benzine, en is je verbruik hoog omdat je de lege batterij moet meesleuren.

  • Luc Lepoudre

    Het rendement van deze speeltjes is bij de laagst denkbare, hallo milieu!!

  • Rody Franks

    Dan gaat het laden ook draadloos, Ivo, enkel met een pakje meer free-space-loss maar op 3,15 inch ( 8 cm ) afstand is dat verwaarloosbaar. Wel had ik graag van de fabrikant de specificatie gezien op welke frequentie die transmitter dan wel werkt, en welke de spanning is van die oplaadbare batterij (high-voltage staat er op hun website, maar is dat dan 12, 24, 48 V?). Als die op 12V werkt, moet hun 3,2 kW lader wel 267 Ampere leveren....