Ford schrapt vijfde van banen in Europa

Een Ford Fiesta rolt van de band in Keulen.
EPA Een Ford Fiesta rolt van de band in Keulen.
De Amerikaanse autobouwer Ford treft verregaande maatregelen in Europa. De komende jaren verdwijnen er 12.000 banen in de regio, een vijfde van het totale personeelsbestand. Het aantal fabrieken daalt van 24 naar 18. Duitsland, Rusland en het Verenigd Koninkrijk worden het hardst getroffen.

Ford kondigde al eerder dit jaar een reorganisatie aan, maar brengt de informatie in stukjes naar buiten. In maart werd al duidelijk dat in Duitsland 5.000 banen zouden verdwijnen. Die maken onderdeel uit van de nu genoemde 12.000.

“Zware beslissing”

In het Verenigd Koninkrijk staan 3.000 jobs op het spel. Er zou één fabriek gesloten worden in Wales. In Rusland wil Ford drie vestigingen sluiten, er zijn 2.000 banen bedreigd. In Frankrijk zouden 1.000 jobs op de tocht staan (met sluiting van één site), en in andere Europese landen nog eens 1.000. Ford wil voorts een fabriek in Slovakije verkopen. De betrokken sites zijn zowel assemblagefabrieken als vestigingen voor de productie van onderdelen.

“Afscheid nemen van werknemers en fabrieken sluiten zijn de zwaarste beslissingen die we nemen”, luidt het bij Ford. Volgens de autobouwer zal het jobverlies grotendeels worden ingevuld met vrijwillig vertrek.

België?

Ford had in België ook decennialang een assemblagefabriek in Genk, maar die werd eind 2014 al gesloten. In Lommel heeft Ford nog zijn belangrijkste testbaan voor Europa. Er zijn momenteel 390 medewerkers aan de slag. De aangekondigde herstructurering zal vermoedelijk geen gevolgen hebben op die testbaan, werd vernomen bij de woordvoerder van Ford Belgium, Jo Declercq. “Er is op dit moment helemaal geen sprake van een herstructurering in Lommel”, zegt Declercq. Ook bij vakbond ACV heeft men nog niets vernomen over mogelijke gevolgen in Lommel. 

Of het salesteam in België geïmpacteerd wordt, is nog niet duidelijk. Volgens Declercq is er immers wel sprake van een organisatorische wijziging in de “national sales company”. Wat dat betekent voor de betrokken werknemers, is nog niet duidelijk. Het is dus niet zeker dat er jobs sneuvelen in België, aldus de woordvoerder. Het salesteam is ook een kleine groep.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Joris Peeters

    Net als GM met Opel begrijpt het moederhuis van Ford in Amerika geen bal van de Europese markt. Slechte strategieën, nog éénvolumers blijven aanbieden terwijl 'iedereen' een SUV of crossover wil, nieuwe onaantrekkelijke modellen (de Ecosport wat een miskleun). Opel zit terug op het goede spoor na de overname door PSA maar voor Ford Europe zie ik het niet zo goed aflopen...

  • Roland Jeronimus

    Als Ford om economische redenen fabrieken sluit dienen zij ook de ontvangen subsidies voor de ontwikkeling van nieuwe modellen, alternatieve brandstoffen of andere om economische vestigings-redenen verstrekte subsidies terug te betalen. De regel van terugbetaling van subsidies dient opgenomen te worden in de overeenkomsten voor de verstrekking van subsidies voor alle bedrijven, zeker multinationals, evenals de belasting betaling in het land waar de belasting wordt opgebracht.

  • Miel Schaker

    Elisabeth, wat betekent België op de wereldwijde verkoop van auto's? Ik heb geen weet van 1 Chinees die geen ford meer wilt omdat deze in Genk een fabriek gesloten hebben.

  • Etienne Callebout

    Nieuwe goedkope werkkrachten gevonden in India ,Afrika en zuid Azie . Het westen heeft afgedaan zal nog alleen jobs kunnen aanbieden in diensten. Aan de jeugd en toekomst begin maar te studeren tot jullie 40 ste , als jullie aan de bak willen komen in het buitenland want daar zal er gevochten worden voor de breins .

  • Luc Brouckaert

    Anderen zullen volgen, want auto's worden onbetaalbaar. Dit zal voor ongeziene werkeloosheid zorgen.