Ford Genk : "Nieuwe job vinden moeilijker dan ten tijde Renault Vilvoorde" (De Grauwe)

AP
De werknemers van Ford Genk zullen het moeilijker hebben om een nieuwe job te vinden dan de werknemers van Renault Vilvoorde in 1997. Dat zegt econoom Paul De Grauwe. Volgens hem had de politieke wereld de sluiting niet kunnen voorkomen. "Wie nu schiet op politici, doet dat meer uit frustratie dan na een nuchtere analyse", zegt hij.

Toch twijfelt De Grauwe er niet aan dat Limburg er weer bovenop zal geraken, al "zal de pijn nu langer duren". Het probleem is nu intenser dan in de tijd van de sluiting van de Renault-fabriek, toen de economie nog groeide en mensen relatief snel weer aan werk geraakten.

Overcapaciteit en de dalende Europese vraag zijn volgens De Grauwe de belangrijkste redenen voor Ford om de fabriek in Genk te sluiten. Waarom net België getroffen wordt, weet De Grauwe niet. "Er zullen economische en politieke redenen zijn, ik ken het dossier onvoldoende om te weten wat daarachter zit", zegt hij.

De loonkosten hebben volgens De Grauwe geen rol gespeeld. "Alle cijfers die ik gezien heb, tonen dat de directe loonkosten in Genk relatief laag liggen", zegt de professor. Hij wijst er meteen op dat ons land hoge loonkosten heeft, maar ook een hoge productiviteit.