Elon Musk: “Tesla stond begin dit jaar op rand van faillissement”

Tesla-topman Elon Musk
REUTERS Tesla-topman Elon Musk
In een interview met de Amerikaanse nieuwssite Axios gaf Elon Musk toe dat Tesla begin dit jaar ontsnapte aan een faillissement. “We hadden nog amper geld na investeringen in de productieverhoging van Model 3”, zo vertelde de 47-jarige Tesla-topman gisteren.

De productie van Model 3 is essentieel voor Tesla om rendabel te zijn, maar het bedrijf ondervond het voorbije jaar heel wat logistieke problemen. Uiteindelijk slaagde de autofabrikant erin om de operationele problemen van Model 3, onder meer met de integratie van de batterijen, weg te werken. “Als we die problemen niet in een zeer korte tijd hadden opgelost, dan was Tesla ten onder gegaan”, aldus de ondernemer over de moeilijke periode. 

Om een faillissement te verhinderen, besliste Musk om de productie van Model 3 op te voeren naar 5.000 auto’s per week. De Tesla-topman hield alles naar eigen zeggen nauwlettend in de gaten en bracht daardoor veel tijd door op de werkvloer. “Er waren periodes dat ik de fabriek drie of vier dagen letterlijk niet uitkwam”, zei hij. 

“Dat ging ten koste van de tijd die ik doorbracht met mijn kinderen. En met vrienden. Ik werkte tot 120 uur per week. Zonder slaapmiddel doe ik ook nu nog vaak geen oog dicht.” Volgens Musk zou “niemand zoveel uren mogen werken.” (Lees hieronder verder.)

Tesla model 3
AP Tesla model 3

Winst

Eind oktober behaalde Musk eindelijk zijn doel. In totaal maakte Tesla 34.494 auto’s, 40 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2017. Tesla zette toen een winst in de boeken van 312 miljoen dollar (zo’n 274 miljoen euro). Dat kwam onder meer door de groeiende leveringen van de Model 3. 

Een jaar geleden stond er nog een verlies van bijna 620 miljoen dollar (zo’n 545 miljoen euro) in de boeken. 

Bekijk ook:




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Matt Casters

    Volkswagen staat al van in 2010 van de daken te roepen dat ze "binnenkort" miljoenen elektrische auto's gaan produceren. Ondertussen heeft geen enkele Duitse producent ook nog maar een batterijen fabriek en produceert Tesla meer dan de helft van alle batterijen op heel de wereld. Batterijen zijn de sleutel tot duurzame energie in welke vorm dan ook. Maar vage beloftes zijn gemakkelijker als zware investeringen.

  • Kristof Callewaert

    Mr De Vos heeft gelijk. Kijk naar de geplande investeringen van de marktleiders. Tesla zal de markt geopend hebben. Meer niet. En van waar zal de stroom moeten komen.....? Juist... van de fabrikanten zelf. Die zullen op termijn zien dat de stroomtoevoer eigenlijk de tweede auto is die je verkoopt. Net zoals bij de inkt van de printers.

  • Freddy De Vos

    Wacht maar tot de duitse automerken hun elektrische wagens voorstellen, dan kan Tesla de boeken toe doen. Duitsers zijn meestal trager, maar wel beter!