Duitse justitie klaagt voormalig VW-baas aan om sjoemelschandaal

Martin Winterkorn (71) leidde Volkswagen tussen 2007 en 2015.
EPA Martin Winterkorn (71) leidde Volkswagen tussen 2007 en 2015.
De Duitse justitie heeft voormalig topman Martin Winterkorn van Volkswagen aangeklaagd vanwege zijn rol in het dieselschandaal. Winterkorn wordt samen met vier andere (ex-)leidinggevenden ernstige fraude en schending van mededingingsregels ten laste gelegd. 

Volgens de aanklagers wist de 71-jarige Winterkorn al sinds mei 2014 van het gesjoemel met de uitstootwaarden bij 's werelds grootste autofabrikant. Miljoenen auto’s kwamen zo veel schoner uit tests dan dat ze in werkelijkheid waren. Winterkorn beweerde altijd dat hij pas kort voordat het schandaal naar buiten kwam op de hoogte was gebracht. 

De oud-topman, die van 2007 tot 2015 aan het roer stond, wordt er nu van verdacht informatie doelbewust achter te hebben gehouden. Hij heeft ook al een aanklacht aan zijn broek hangen van Amerikaanse autoriteitenDe zaak heeft het bedrijf vele miljarden aan onder meer boetes en schikkingen gekost.

De andere vier personen die worden aangeklaagd vervulden ook leidinggevende functies bij Volkswagen. Hun identiteit is niet bekendgemaakt. De vijf hangen celstraffen van zes maanden tot tien jaar boven het hoofd. Ook moeten zij bonussen tot 11 miljoen euro terugbetalen. 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jo vandenberghe

    Ze kunnen niet lang genoeg brommen.

  • Filip Traen

    En toch blijven we deze spulletjes massaal kopen, het blijft een raadsel waarom.

  • rudi berghmans

    Ook de misleidende kopers uitbetalen van zijn bonussen aub

  • Jurgen Latet

    Laat die mensen gerust iedereen deed dit, hoeveel bannen moeten er nog sneuvelen, eens weg zijn ze weg denk daar goes aan in het oosten lachen ze zich dood.

  • Piet Taillieu

    Destijds als CEO was hij niet op de hoogte van deze ‘gangbare’ malefide praktijken. Dat maakt dat hij of onbekwaam was of liegt. In Japan zou hij allang achter de tralies gezeten hebben. In Europa bood VW bij zijn vertrek hem nog een royale bonus aan, terwijl hij het bedrijf opgezadeld had met een financiele kater vanwege Dieselgate. Je reinste waanzin. Een stamp onder zijn gat had aangewezener geweest.