Dieselschandaal kost Volkswagen komende jaren nog miljarden

Actievoerders van Greenpeace hielden in najaar 2015 in de nasleep van het dieselschandaal een protestactie aan de VW-hoofdzetel in Wolfsburg.
AFP Actievoerders van Greenpeace hielden in najaar 2015 in de nasleep van het dieselschandaal een protestactie aan de VW-hoofdzetel in Wolfsburg.
Het wegwerken van de schade door het schandaal met de sjoemeldiesels kost Volkskwagen dit jaar 5,5 miljard euro en volgend jaar 2 miljard euro. Dat zegt financieel topman van VW, Frank Witter, in een interview met de Duitse zakenkrant Börsen Zeitung. In 2020 voorziet hij nog 1 miljard euro aan opruimkosten.

Sinds 2015, toen het schandaal losbarstte, heeft de Duitse autofabrikant al 27 miljard euro uitgegeven aan boetes, reparaties en schikkingen in rechtszaken die waren aangespannen door zowel investeerders als consumenten. Witter zegt dat VW nog altijd hard moet werken om het verloren vertrouwen te herwinnen.

Volkswagen moest in september 2015 toegeven dat het bedrijf met behulp van illegale software had valsgespeeld bij emissietesten. Daardoor leken dieselauto's schoner dan ze waren.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Honderdduizenden jobs in gevaar door enkele onnozele bazen.

  • dirk claeys

    Nog nooit zoveel volkswagens verkocht, hoe meer gesjoemel Hoe meer verkoop!

  • Els Pauwels

    als je zoveel kosten hebt, dan moet je toch blijven besparen en sjoemelen, anders ben je failliet. Als je nu een VW koopt zal de kwaliteit door de bezuinigingen wel niet op veel trekken

  • Hendrik Patyn

    Mr De Vlieger verklaar u nader, alle andere merken? Beschuldigingen werpen zonder enig bewijs is gevaarlijk. De merken waar ik mee rijd, hebben niet moeten sjoemelen, ze zijn gewoon beter. De West-Europese ingenieurs kunnen niet meer mee met de rest van de wereld, de diploma's bij ons zijn minder en minder waard...

  • piet devlieger

    Ondertussen is gebleken dat alle merken sjoemelden met zowel de diesel- als de benzinewaarden. Hoe komt het dat daar nooit over gesproken wordt ? Een heel vreemde situatie.