D'Ieteren Auto wil tot 211 jobs schrappen in België

Photo News
D’Ieteren Auto, de autodivisie van de groep D’Ieteren die de merken van Volkswagen invoert in België, wil wegens de coronacrisis haar transformatieplan versnellen. Daardoor kunnen in België tot 211 banen verloren gaan. Voor de activiteiten van D’Ieteren Sport zal een overnemer gezocht worden, de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg worden stopgezet.

Als gevolg van de huidige gezondheidscrisis wordt D’Ieteren Auto geconfronteerd met een forse daling van de vraag. In vergelijking met 2019 zullen de nieuwe auto- en bedrijfswagenmarkten dit jaar naar verwachting krimpen tot respectievelijk 435.000 en 55.000 nieuwe inschrijvingen. De komende vijf jaar zouden de markten zich dan stabiliseren op respectievelijk 450.000 en 60.000 nieuwe inschrijvingen.

D’Ieteren Auto was al enkele maanden bezig met de transformatie van zijn kernactiviteiten. De afname van de vraag zou nu -in combinatie met het veranderende gedrag van de klant- de strategie voor 2025 in gevaar brengen.

“We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit”, zegt CEO Denis Gorteman. “Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode.”

Geen Yamaha-producten meer

De directie is ook van plan om geen Yamaha-producten meer in te voeren in België en het Groothertogdom Luxemburg, een activiteit die momenteel wordt uitgevoerd door D’Ieteren Sport. Voor D’Ieteren Sport wordt een overnemer gezocht. D’Ieteren Auto wil ook de activiteiten stopzetten “die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of klanten”. “In dat verband heeft de directie de intentie om de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg stop te zetten. Concessiehouders organiseren vandaag grotendeels op lokaal niveau testritten voor klanten”, klinkt het.

De 211 banen die mogelijk sneuvelen, zijn jobs binnen D’Ieteren n.v., D’Ieteren Sport n.v. en Volkswagen D’Ieteren Finance n.v. De herstructurering heeft geen invloed op de activiteiten van de zelfstandige concessiehouders, die instaan voor de verkoop en dienstverlening na verkoop van de verdeelde merken.

“Als samenleving kopje onder”

De wettelijke informatie- en consultatieprocedure met de personeelsvertegenwoordigers in het kader van de wet-Renault is vandaag opgestart. In de voormiddag vond een informatiesessie plaats voor alle medewerkers via een webinar.

De vakbonden krijgen morgenmiddag toelichting, maar reageren nu al geschokt op het nieuws. “De vakbonden zullen proberen om alle ontslagen tegen te houden en gaan niet mee in dit verhaal”, zegt Tina De Greef van ACV Puls. “Als we alle bedrijven die nu wat verlies maken door corona mensen op straat gaan laten zetten, gaan we als samenleving kopje onder gaan. Dat is voor ons geen optie.”




20 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean Gobin

    Het is al langer een trend zoveel mogelijk vaste werknemers buitenwerken en de piekmomenten opvangen met interim arbeiders ...

  • Jean Gobin

    ls u een vennootschap opricht, 20 man in dienst neemt, terwijl u maar werk hebt voor vijf dan leef je ferm boven je stand ...

  • Leo Marien

    jos De Decker, ik stel voor dat u een vennootschap opricht, 20 man in dienst neemt terwijl u maar werk hebt voor vijf. Denk daar eens over na.

  • jos De Decker

    De PS heeft gelijk om een halt toe te roepen aan de massa ontslagen die met corona als excuus zullen volgen. Stem nog maar wat meer rechts en op antisociale partijen die hier geen graat in zien.

  • andre Dewilde

    Ben tevreden met mijn oud karretje van bouwjaar 2000. Brengt me nog overal naartoe. En néén, het is geen VW- groep. ; - )